Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
Csanyteleki-féle Oktatási Modell
Frissítve: 2020.07.03.
008 - Kommunikáció     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     010 - Általános pedagógia
 
009 - Informatika
"Az olyan ember, aki nem ért a számítógéphez, a XXI. században analfabétának fog számítani."
Teller Ede
"Egy számítógépet akkor nevezhetünk intelligensnek, ha át tud verni egy embert, hogy őt is embernek higgye."
Alan Turing
 
 
      "Az információ olyan új ismeret, amely megszerzője számára szükséges, és korábbi tudása alapján értelmezhető. Az információ olyan tény, amelynek megismerésekor olyan tudásra teszünk szert, ami addig nem volt a birtokunkban. (Úgy is fogalmazhatunk, hogy az információ valamely meglévő bizonytalanságot szüntet meg.)" (Gál)
      "Az valószínűleg mindenki előtt világos, hogy információ valamennyi tevékenységünk elvégzéséhez szükséges, és az sem kétséges, hogy valamennyi szaktárgy felhasznál és továbbad a maga szakterületén belül információkat. Ezen általános megállapításnál sokkal fontosabb az a tény, hogy a gyakorlatban ma már nélkülözhetetlen a kapcsolattartás és a kooperáció az informatika szakemberei és valamennyi más szakterület szakemberei közt. Sokan felismerték a szakszerűen tárolt hiteles információk jelentőségét: az információ, az információ kezelése napjainkban piacképes áru lett.
      Ma az informatika egyformán hozzánő a természettudományok valamennyi ágához és a humán, közgazdasági, egyéb ipari-technikai stb. szaktárgyi ágakhoz. Anélkül, hogy sorolnánk, ma már nehéz találni olyan szakterületet, amelynek gyakorlati ellátásához, műveléséhez ne használnánk valamilyen informatikai eszközt, a számítógéptől a hang- és képrögzítési technikákon át az adatnyilvántartásokig, a gazdasági számításokig, modellezésekig stb." (Szlávi-Zsakó)

      INFORMATIKA(TUDOMÁNY): (tágabb értelemben) az információ keletkezésével, megszerzésével, tárolásával, továbbításával, hasznosításával foglalkozó tudomány. Az informatikában manapság már szinte minden feladatot számítógépek oldanak meg. Szűkebb értelemben: számítógépes információfeldolgozás.
      "Magában foglalja a hardvert, a szoftvert, az adattárolást, a számítógép- és telekommunikációs hálózatokat, valamint a kommunikációt is. Informatikai (információtechnológiai, IT) rendszerek fejlesztési, üzemeltetési és elemzési kérdéseivel foglalkozik és ezeket a tevékenységeket elsősorban számítógépen végzi:
      elméleti úton azáltal, hogy módszereket, modelleket, szabályokat, eljárásokat dolgoz ki számítógépek készítéséhez és működtetéséhez,
      mérnöki tevékenységgel úgy, hogy számítógépeket készít és azokhoz elektronikai eszközöket alkot (hardver),
      rendszertervezéssel és rendszerkészítéssel, azzal, hogy a számítógépek működtető eszközeit létrehozza (szoftver),
      alkalmazza a számítógépet, különböző feladatok elvégzésére (szövegszerkesztésre, raktárkészlet-nyilvántartásra, programozásra stb.)" (Hampel-Heves, 2019)

      Az informatika területei:
 INFORMATIKA  (ÁLTALÁNOS)
ELMÉLETI
INFORMATIKA
INFORMÁCIÓELMÉLET
INFORMÁCIÓTUDOMÁNY
SZÁMÍTÁSTUDOMÁNY
SZÁMÍTÓGÉP-TUDOMÁNY
SZÁMÍTÁSTECHNIKA
OPERÁCIÓS RENDSZEREK
SZÁMÍTÓGÉP-PROGRAMOZÁS
ADATÁTVITEL
ADATFELDOLGOZÁS
SZÁMÍTÓGÉPES GRAFIKA
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
INFORMATIKAI BIZTONSÁG
INFORMATIKATÖRTÉNET
(ALKALMAZOTT)
SZAKINFORMATIKA
GEOINFORMATIKA
TÉRINFORMATIKA
CSILLAGÁSZATI INFORMATIKA
FIZIKAI INFORMATIKA
KÉMIAI INFORMATIKA
MŰSZAKI INFORMATIKA
STATISZTIKAI INFORMATIKA
BIOINFORMATIKA
ORVOSI INFORMATIKA
EGÉSZSÉGÜGYI INFORMATIKA
ÜZLETI INFORMATIKA
KERESKEDELMI INFORMATIKA
GAZDASÁGI INFORMATIKA
PÉNZÜGYI-SZÁMVITELI INFORMATIKA
KÖZIGAZGATÁSI INFORMATIKA
KÖZLEKEDÉSI INFORMATIKA
JOGI INFORMATIKA
BŰNÜGYI INFORMATIKA
RENDVÉDELMI INFORMATIKA
KATONAI INFORMATIKA
SPORTINFORMATIKA
KÖNYVTÁRI INFORMATIKA
MÉDIAINFORMATIKA
OKTATÁSINFORMATIKA
      "Az 1990-es évek közepe óta, midőn megkezdődött a multimediális számítógéphálózatok uralkodó kommunikációs közeggé válása, a tanulás-oktatás területén a hagyományos korlátok fokozatos leomlásának vagyunk tanúi. Cseppfolyóssá válnak a határok gyakorlati és elméleti tudás között. Gyakorlati képzés és elméleti oktatás összeérnek. A humán és a természettudományos oktatás közelebb kerül a szakképzéshez és a műszaki képzéshez, a kutatás a tanításhoz. Az alsó-, a közép- és a felsőfokú oktatás átfedik egymást, csakúgy, mint az intézményesített s az intézményen kívüli tanulás. A helyi és a távoktatás összeolvad, mint ahogyan elmosódnak a különbségek egyfelől az egyetemi tanulmányok és másfelől a nyitott és távoktatás között is." (Nyíri, 2008)
      "Az informatikai eszközök rohamos fejlődése és széleskörű társadalmi elterjedése révén kiszélesedett az emberi ismeretszerzés tartománya. A korábbi, iskolai környezetben megvalósult tanárközpontú és az ezt követő, otthoni individuális tanulás egyedülisége már a múlté. A papíralapú tankönyvek, munkafüzetek, lexikonok mellett megjelentek az elektronikus tananyagok is. Amelyekről kiderült, hogy általuk jóval gyorsabban és az egyén igényeit rugalmasabban figyelembe véve lehet összeállítani a tanulnivalót. Az internet megjelenésével a digitalizált tananyagok helytől és időtől független elérhetősége mellett új kommunikációs formák is megjelentek, melyek tanulási környezetbe integrálása széles lehetőségeket kínál. Nem is beszélve a napjaink vezeték nélküli, mobil info-kommunikációs eszközeiben rejlő lehetőségekről." (Tóth, 2008)

      OKTATÁSINFORMATIKA: "az informatika egy ága, amely foglalkozik a számítógép és perifériáinak széleskörű alkalmazásával az oktató-nevelő munka egészében. Konkrétan: szoftverek elkészítésének a teljes folyamatával, osztályozásával, ajánlásával, alkalmazásával az iskolai órákon, a megfelelő munkaformák kiválasztásával, honlapok készítésével és osztályozásával, emellett elsődleges céljai között szerepel a pedagógusok általános informatikai tudásszintjének a növelése is. Az internet térhódításával és az online közösségek népszerűségének növekedésével párhuzamosan az oktatásinformatika vizsgálja a felhasználók viselkedését a közösségi portálokon, valamint az e-learning kiteljesedését és az online eszközök, honlapok alkalmazási lehetőségeit az oktató-nevelő munkában." (Námesztovszki, 2013)

      "Számítógépekkel találkozhatunk az élet minden területén, elterjedésük olyan mértékű, hogy használatának ismerete az alapműveltség egyik legfontosabb pillére. Ha az iskola célja az életre való felkészítés, akkor komoly lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy az oktatási intézményből kilépő gyermek gyakorlati számítógép-felhasználói tudással rendelkezzen.
      A PC-k használatával és a programozott oktatással kiküszöbölhetjük a hagyományos tanítási módszer két nagy hátrányát: 1.) a tanuló nem passzív befogadó lesz, hanem tevékenyen tanul, önmaga dolgozik a saját tempójában; 2.) pontosan tudja, hogy feleletében mi a pontos és a pontatlan. Állandó visszajelzéseket kap a számítógéptől, így saját maga ellenőrizheti válaszai helyességét.
      A számítógép lehetőséget ad olyan technikák bevonására és környezet megteremtésére az oktatásban, amelyek a nélkül csak nehezen lennének megvalósíthatók, és ezek jelentősen motiválják a tanulókat. Emellett a számítógépes szimuláció lehetőséget teremt olyan folyamatok bemutatására, amelyek nem láthatók szabad szemmel (belső égésű motor működése, atomok és molekulák), amelyek nagyon lassan vagy nagyon gyorsan játszódnak le (a Föld kialakulása, csírázás, kémiai reakciók), amelyek megtekintése nagyon veszélyes vagy lehetetlen lenne (atomreaktor belseje, veszélyes kísérletek)." (Námesztovszki, 2013)
 

 
Lap eleje
008 - Kommunikáció     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     010 - Általános pedagógia