Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
Csanyteleki-féle Oktatási Modell
Frissítve: 2020.07.03.
004 - Filozófia     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     006 - Pszichológia
 
005 - Antropológia
"Amit az emberek mondanak, amit tesznek, és amit elmondásuk szerint tesznek, az mind teljesen különböző dolog."
Margaret Mead
 
 
      "Az antropológia az emberekkel, mint komplex szociális lényekkel foglalkozik, melyek rendelkeznek a beszéd, a gondolkodás és a kultúra képességével. Az antropológia tudománya a világon mindenfelé élő emberek életének biológiai és kulturális aspektusainak megértéséről szól. Minden ember azonos alapvető biológiai jellemzőkkel születik, de attól függően, hogy hol nő fel, különböző éghajlattal, ételekkel, nyelvekkel, vallásos képzetekkel stb. találkozik. Az embert azonban nem csak a környezete formálja, hanem az a világ is, ahol él. Az antropológia fő célja megérteni azokat az általános kényszereket, melyek között az emberek élnek, és azokat a különbségeket, melyek nyilvánvalóak az egyes társadalmak és kultúrák között.
      Az antropológia lehetséges témáinak köre így valóban óriási. A kutatók manapság igyekeznek a diszciplína egyik vagy másik területére specializálódni. Néhányan, az úgynevezett fizikai- vagy biológiai antropológusok olyan témákat vizsgálnak, mint például, hogy hogyan fejlődtek az emberek és az emberszabásúak az évezredek, évmilliók során, illetve a genetikus és magatartásbeli kapcsolatunk a főemlősökkel. Mások, akiket szociál- vagy kulturális antropológusoknak hívnak, azt a számtalan módot tanulmányozzák, ahogy a különböző emberek megszervezik önmagukat, hogy biztosítsák a stabil mezőgazdasági termelést vagy a közösségi életet. Vizsgálhatják az embereknek a világ működéséről alkotott elképzeléseit, ahogy azok megjelennek a vallási képzeteikben és gyakorlatukban. Vizsgálhatják az emberek által létrehozott anyagi formákat, mint például a házaik, ruházatuk, kézművességük és művészetük." (Simpson-Coleman, 1998)

      ANTROPOLÓGIA: az ember természetével, származásával, a világban elfoglalt szerepével foglalkozó tudomány.

      Az antropológia alapkérdései:
      Honnan ered és hogyan alakult ki az emberi faj?
      Mik az emberi faj genetikai jellegzetességei?
      Mik a genetikai különbségek az egyes népcsoportok között?
      Hogyan fejlődött az emberi kultúra?
      Mik az emberi faj kulturális jellegzetességei?
      Mik a kulturális különbségek az egyes társadalmak között?

      Az antropológia résztudományai:
 ANTROPOLÓGIA  FIZIKAI (BIOLÓGIAI) ANTROPOLÓGIA (EMBERTAN)
(a hajdan élt és a mai emberek fizikai, azaz testi tulajdonságaival foglalkozik)
(résztudományait nem ismertetjük, ezeket lásd ITT!)
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA
(az ember kulturális viselkedésének megismerése)
POLITIKAI ANTROPOLÓGIA
(a társadalmak politikai szervezettségével, annak szintjeivel, a társadalmi ellenőrzés módjaival, a hatalmi viszonyokkal, illetve ezek társadalmi kölcsönhatásaival foglalkozik)
GAZDASÁGI ANTROPOLÓGIA
(a javak cseréjével, elosztásával és felhasználási módjával foglalkozik)
VALLÁSANTROPOLÓGIA
(a vallással, a vallási jelenségekkel és a vallások, mint kulturális intézmények vizsgálatával foglalkozik)
MŰVÉSZETANTROPOLÓGIA
(a kultúra és a benne keletkezett esztétikai tartalmak kapcsolatának vizsgálatával foglalkozik)
ÖKOLÓGIAI ANTROPOLÓGIA
(a társadalmak természethez való viszonyával foglalkozik)
ORVOSI ANTROPOLÓGIA
(a különböző kultúrák egészség- és betegség felfogásait, magyarázatait, gyógyítási szokásait vizsgálja)
PEDAGÓGIAI ANTROPOLÓGIA
(a nevelés antropológiai alapjait, vonatkozásait vizsgálja)
     
      KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA: az emberi tanult viselkedésformák tanulmányozásának tudománya, célja az ember kulturális viselkedésének megismerése.
      "Az antropológia nem ítél meg embereket az értékeik alapján és nem helyezi el az egyes társadalmakat egy "fejletlen–fejlett" rangsorban. Ez persze nem azt jelenti, hogy az antropológusok fenntartás nélkül elfogadnak minden emberi cselekvést; például kevesen fogadják el az erőszakot vagy az egyenlőtlenséget, akármennyire is a "kultúrájuk" nevében követik el azokat az emberek. Ehelyett, az antropológia tudományos felfogása azt vallja, hogy azt kell megérteni, hogy az emberek miért követnek el, hogyan magyarázzák, és aztán illesztenek bele a világképükbe bizonyos cselekedeteket.
      Ezt a megközelítést hívják kulturális relativizmusnak és ez az egyik legfontosabb módszertani eszköz a helyi életvilágok értékeinek tanulmányozására. E megközelítés szerint a társadalmak értékrendszerei különböznek egymástól és mindegyik egy saját belső logika szerint épül fel, éppen ezért félrevezető lenne őket egyazon mérce szerint megítélni... A kulturális relativizmus mellőzhetetlen minden olyan antropológiai munkában, amely az egyes társadalmakat semleges értékek mentén szeretné vizsgálni. Ez nem egy etikai alapelv, hanem egy elméleti eszköz, amely szerint minden további nélkül megérthetjük mások fogalomrendszerét anélkül, hogy azok egyeznének a sajátunkkal és anélkül, hogy elítélnénk azt, amit mások csinálnak...
      Goethe egyszer úgy fogalmazott: "aki nem ismer idegen nyelveket, semmit nem tud a sajátjáról". És annak ellenére, hogy az antropológia a "másik" tudománya, végső soron ugyanannyira az "én"-ről is szól. Amit megmutathat ez a tudomány a számunkra az az, hogy akár a sajátunktól elképzelhetetlenül eltérő életeknek is lehet értelme és értéke; hogy a különbözőségnek és más világoknak is van értelme és hogy az emberek, akik tőlünk teljesen eltérőnek tűnnek, végső soron ugyanolyanok, mint mi magunk." (EASA, 2015)

      "Az antropológiai kutatások gazdagodásával a hatvanas évektől kezdődően jelenik meg a nevelés kérdéseivel összefüggő antropológiai kérdésfeltevés és az ezzel kapcsolatos új résztudomány, az ún. pedagógiai antropológia. Ennek legtágabb értelmezését a holland Jan Martin Langeveld (1901-1989) adta meg. Az antropológiát mintegy pedagogizálva az ember lényegét abban a kitüntetett sajátosságban látja, hogy nevelhető és nevelésre szorul (animal educabile et educandum), a nevelést nélkülöző gyermek nem ember, csak a nevelés által válhat azzá." (Fehér)
      PEDAGÓGIAI ANTROPOLÓGIA: --- Fejlesztés alatt! ---
     
      A pedagógiai antropológia alapkérdései:
      Miért van szüksége az embernek a nevelésre?
      Mi az oka annak, hogy az ember nevelhető?
      Miért lehet és kell az embert nevelni?
      --- Fejlesztés alatt! ---
     
     
      --- Fejlesztés alatt! ---
 

 
Lap eleje
004 - Filozófia     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     006 - Pszichológia