Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
Csanyteleki-féle Oktatási Modell
Frissítve: 2020.07.03.
002 - Jövőkép     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     004 - Filozófia
 
003 - Neveléstudomány
"A nevelés a felnőttek védelmi berendezkedése az ifjúság ellen."
Mark Twain
 
 
      Tanulnunk kell abból, ahogy a szavak mesterei a fentihez hasonló idézetekkel "találják telibe" a nevelés, a "jólneveltség" hétköznapi fogalmát:

      "Minden kisgyerek okos, a legtöbb ember ostoba. Ezt teszi a nevelés." - Móra Ferenc

      "A jó nevelés titka, hogy el tudjuk leplezni, mily sokra tartjuk magunkat, s mily rossz a véleményünk másokról." - Mark Twain

      (Sajnos ezek a régebbi idézetek általános nevelési felfogásunk és oktatási rendszerünk ma is időszerű kritikái.)

      Próbáljunk ezen segíteni!
      A közvélemény és a neveléstudomány "kódrendszere" egészen eltérő is lehet. Hiába beszél egy szakember tanulásról, nevelésről, pedagógiáról; a hallgatóság, a befogadó fél, nem biztos, hogy a beszélő szándékának megfelelően értelmezi a hallottakat, olvasottakat. Nem lehet elégszer hangoztatni a fogalmak értelmezésének jelentőségét, a közös nyelv megteremtésének erejét.
      Ezért kezdjük oktatási modellünk bemutatását alapfogalmaink tisztázásával.

      NEVELÉSTUDOMÁNY: A neveléstudomány szó jelentését a pedagógia szó jelentésével teljesen azonosnak tekintjük. Ezeket egymás szinonímájaként használjuk. NEVELÉSTUDOMÁNY = PEDAGÓGIA. (A két - esetünkben egynek tekintett - fogalom jelentését sok szakember részben különbözőnek tekinti. Esetünkben: NEVELÉSTUDOMÁNY ≠ NEVELÉSELMÉLET.)
      A neveléstudomány az emberi tanulás és tanulássegítés tudománya és módszertana. (Nagy József, 2020) Ha tanulásról beszélhetünk, akkor azt már a neveléstudomány (a pedagógia) tárgyának tekintjük. Tehát nem számít az ember életkora; a magzat, az újszülött, a kis és nagy gyermekek, az ifjak, a felnőttek és az idősek tanulása és tanulássegítése is ide tartozik. (A pedagógia szó eredete miatt, tudniillik a görög paidagogosz = gyermek kísérő, vezető szóból származik, hibásan a gyermekek nevelésére korlátozhatjuk a jelentését, ahogyan azt régebben így is értelmezték.)
      Az emberi tanulást itt a lehető legtágabb, pszichológiai értelemben vett tanulásnak értelmezzük, ami röviden a tapasztalatok hatására kialakuló viselkedés- vagy gondolkodás változást jelenti. Tehát, minden tapasztalat tanulással (a személyiség formálódásával) jár. A tudást nem kapjuk, hanem a tapasztalatok és a meglevő tudásunk alapján alakul ki bennünk. A kialakult tudás személyes tudás, mindig különbözik valamennyire a másokban kialakult tudástól. A tudás mindenkiben egy saját (itt-ott kissé hibás, itt-ott elképesztően hibás) világmodellként él és a tapasztalatok hatására folyamatosan változik. (Ez a konstruktivista tanulásértelmezés.) A kialakult tudásunk, gyakorlati alkalmazása során bizonyítja hasznosságát (nem abszolút igaz vagy hamis voltát), így megerősíti vagy gyengíti, esetleg elveti a próbára tett tudásrészt. Természetesen, a tapasztalat sem a köznapi értelemben vett tapasztalatot jelenti, hanem a tapasztalat konstruktív értelmezését.
      A tanulássegítés maga a nevelés. A neveléstudomány feladata az ember tanulási folyamatainak megértése, és az így szerzett ismeretek tanulássegítésben való felhasználása az egyén optimális fejlődése érdekében. Tehát a neveléstudomány célja elérni minden egyén optimális fejlődését. (Mivel a tanulás spontán és szándékos hatásokra is végbemegy, a tanulássegítésnek (nevelésnek) a káros hatások korlátozásával és a szükséges hatások létrehozásával is foglalkoznia kell.)
      A neveléstudomány (pedagógia) magában foglalja a nevelés elméleti és gyakorlati kérdéseit is.

      A neveléstudomány alapkérdései:
      Hogyan megy végbe az emberi tanulás? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: tapasztalat, emlékezet, tanulás, személyiség, enkulturáció, szocializáció, kompetencia, képesség, készség, jártasság, attitűd.
      Hogyan irányítható az emberi tanulás? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: nevelés, oktatás, képzés, tanítás, motiváció, figyelem, fogalmi váltás.
      Mi legyen a nevelés célja? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: kultúra, műveltség, értékrend, adaptivitás, kreativitás, embereszmény, boldogság.
      Hogyan érjük el a kitűzött nevelési célt? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: oktatáspolitika, oktatási rendszer, család, iskola, tanterv, rejtett tanterv, stratégia, módszer, büntetés, megerősítés, differenciálás, játék, teljes elsajátítás,
      Hogyan állapítsuk meg, hogy elértük-e a célt? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: tanulási eredmény, értékelés, mérés, teszt, osztályozás, szöveges értékelés.

      A neveléstudomány "igazi" tudomány (állításai logikusak, kísérletileg ellenőrizhetők: megismételhetők; fogalmai egzaktak; eredményei általános érvényűek, a társadalom számára "hasznosak"). Komplex multidiszciplináris tudomány, amely számos segédtudománnyal működik együtt.
      A neveléstudomány (pedagógia) SEGÉD- és HATÁRtudományai:
 NEVELÉSTUDOMÁNY 
(PEDAGÓGIA)
NEVELÉSFILOZÓFIA FILOZÓFIA
PEDAGÓGIAI ANTROPOLÓGIA ANTROPOLÓGIA
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA PSZICHOLÓGIA
NEVELÉSSZOCIOLÓGIA SZOCIOLÓGIA
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ KOMMUNIKÁCIÓ
OKTATÁSINFORMATIKA INFORMATIKA
      A neveléstudomány tudományterületekre való felosztására nincs elfogadott egységes rendszer, minden neves kutató (hasonlóan, de) máshogy csoportosítja a résztudományokat. A tudományterületek folyamatosan bővülnek. A neveléstudomány komplexitásának bemutatására közöljük Theo Ditrich felosztását (némileg kiegészítve és magyarítva).
      A neveléstudomány hagyományos résztudományai (Kormos, 2012):
 NEVELÉSTUDOMÁNY 
(PEDAGÓGIA)
NEVELÉSELMÉLET ÁLTALÁNOS NEVELÉSFILOZÓFIA
ÁLTALÁNOS PEDAGÓGIA
SPECIÁLIS NEVELÉSI TERÜLETEK
(értelmi nevelés, érzelmi nevelés, erkölcsi nevelés, esztétikai nevelés, testi nevelés, stb.)
NEVELÉSI SZÍNTEREK
(család, óvoda, iskola, kollégium, stb.)
NEVELÉSI FOLYAMAT
(a folyamat szerkezete, módszertani elvek, módszertani kérdések, stb.)
NEVELÉS TERVEZÉS
(nevelési célok, hatásrendszerek, személyi-, tárgyi- és szervezeti feltételek)
NEVELÉS ELLENŐRZÉS
(ellenőrzés, értékelés helye, szerepe és módszerei)
SZAKPEDAGÓGIÁK FEJLESZTŐPEDAGÓGIA
CSALÁDPEDAGÓGIA
BÖLCSŐDEPEDAGÓGIA
ÓVODAPEDAGÓGIA
ANDRAGÓGIA (A FELNŐTT KOR PEDAGÓGIÁJA)
SPORTPEDAGÓGIA
SZOCIÁLPEDAGÓGIA
GYÓGYPEDAGÓGIA
MÉDIAPEDAGÓGIA
DIGITÁLIS PEDAGÓGIA
NEVELÉSTÖRTÉNET A NEVELÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE
ÓVODATÖRTÉNET
ISKOLATÖRTÉNET
KOLLÉGIUMTÖRTÉNET
TANTÁRGYTÖRTÉNET
INTÉZMÉNYEN KÍVÜLI NEVELÉS TÖRTÉNETE
ÖSSZEHASONLÍTÓ PEDAGÓGIA
OKTATÁSELMÉLET (DIDAKTIKA)
SZAKDIDAKTIKÁK (TANTÁRGYDIDAKTIKÁK)
      A neveléstudomány felosztása a tanulás, a tanulássegítés tárgya alapján (Nagy József, 2020), amely felosztás (a "műveltségi területeknél" jobban, a tantárgyaknál sokkal jobban) átfogja, lefedi az ember szükséges nevelési területeit (belvilág: LÉLEK és TEST; külvilág: KÖZÖSSÉG és KÖRNYEZET):
 NEVELÉSTUDOMÁNY 
(PEDAGÓGIA)
SZEMÉLYISÉGPEDAGÓGIA
(célja: a személyiség komponenseinek fejlesztése, kulcskompetenciáinak optimális elsajátítása)
TESTPEDAGÓGIA
(célja: az egyének testfejlesztése, képessé tétele az egészségmegőrzésre)
TÁRSADALOMPEDAGÓGIA
(célja: a társadalmi környezet nevelési hatásának vizsgálata, a társadalmi környezet előnyös megváltoztatása)
TERMÉSZETPEDAGÓGIA
(célja: a környező világ megismertetése, a természetmegóvás fontosságának tudatosítása)
      Természetesen, a neveléstudomány, a többi tudományhoz hasonlóan, problémákkal küszködik, tudományos vitákkal tarkítva fejlődik, bővül, változik.
      "... a pedagógia esetében rendkívül súlyosan vetődnek fel az elmélet és a gyakorlat távolságának problémái. Régi vitakérdés, és nagy gond ez a neveléstudományban és a nevelési gyakorlatban: miért van oly távol egymástól ez a két szféra. Talán nincs még egy szakma, amelynek ilyen sok képviselője vallaná büszkén, hogy ő nem elméleti, hanem gyakorlati szakember, s ezzel határozottan egy különbségre hívná fel a figyelmet. Talán nincs még egy szakma, amelynek képviselői közül oly sokan állítanák, hogy az elméletek valójában semmi hasznot nem jelentenek a gyakorlat számára."(Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? - Konstruktivizmus és pedagógia, 2002)
      Pedagógiakritikát (vagy inkább oktatáskritikát) minden neves pedagógiai szakember írt már néhányat, ezekből találunk ízelítőt az Oktatás- és pedagógiakritika oldalon.
 

 

Közhasznu Esmeretek Tára, 1834
Lap eleje
002 - Jövőkép     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     004 - Filozófia