Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd... | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
⇐ 002 - Jövőkép ⇑ HA főoldal ⇑ CsOM főoldal ⇑ 000 - Tartalom ⇒ 004 - Filozófia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
003 - Neveléstudomány "A nevelés a felnőttek védelmi berendezkedése az ifjúság ellen." Mark Twain |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tanulnunk kell abból, ahogy a szavak mesterei a fentihez hasonló idézetekkel "találják telibe" a nevelés, a "jólneveltség" hétköznapi fogalmát: "Minden kisgyerek okos, a legtöbb ember ostoba. Ezt teszi a nevelés." - Móra Ferenc "A jó nevelés titka, hogy el tudjuk leplezni, mily sokra tartjuk magunkat, s mily rossz a véleményünk másokról." - Mark Twain (Sajnos ezek a régebbi idézetek általános nevelési felfogásunk és oktatási rendszerünk ma is időszerű kritikái.) Próbáljunk ezen segíteni! A közvélemény és a neveléstudomány "kódrendszere" egészen eltérő is lehet. Hiába beszél egy szakember tanulásról, nevelésről, pedagógiáról; a hallgatóság, a befogadó fél, nem biztos, hogy a beszélő szándékának megfelelően értelmezi a hallottakat, olvasottakat. Nem lehet elégszer hangoztatni a fogalmak értelmezésének jelentőségét, a közös nyelv megteremtésének erejét. Ezért kezdjük oktatási modellünk bemutatását alapfogalmaink tisztázásával. NEVELÉSTUDOMÁNY: A neveléstudomány szó jelentését a pedagógia szó jelentésével teljesen azonosnak tekintjük. Ezeket egymás szinonímájaként használjuk. NEVELÉSTUDOMÁNY = PEDAGÓGIA. (A két - esetünkben egynek tekintett - fogalom jelentését sok szakember részben különbözőnek tekinti. Esetünkben: NEVELÉSTUDOMÁNY ≠ NEVELÉSELMÉLET.) A neveléstudomány az emberi tanulás és tanulássegítés tudománya és módszertana. (Nagy József, 2020) Ha tanulásról beszélhetünk, akkor azt már a neveléstudomány (a pedagógia) tárgyának tekintjük. Tehát nem számít az ember életkora; a magzat, az újszülött, a kis és nagy gyermekek, az ifjak, a felnőttek és az idősek tanulása és tanulássegítése is ide tartozik. (A pedagógia szó eredete miatt, tudniillik a görög paidagogosz = gyermek kísérő, vezető szóból származik, hibásan a gyermekek nevelésére korlátozhatjuk a jelentését, ahogyan azt régebben így is értelmezték.) Az emberi tanulást itt a lehető legtágabb, pszichológiai értelemben vett tanulásnak értelmezzük, ami röviden a tapasztalatok hatására kialakuló viselkedés- vagy gondolkodás változást jelenti. Tehát, minden tapasztalat tanulással (a személyiség formálódásával) jár. A tudást nem kapjuk, hanem a tapasztalatok és a meglevő tudásunk alapján alakul ki bennünk. A kialakult tudás személyes tudás, mindig különbözik valamennyire a másokban kialakult tudástól. A tudás mindenkiben egy saját (itt-ott kissé hibás, itt-ott elképesztően hibás) világmodellként él és a tapasztalatok hatására folyamatosan változik. (Ez a konstruktivista tanulásértelmezés.) A kialakult tudásunk, gyakorlati alkalmazása során bizonyítja hasznosságát (nem abszolút igaz vagy hamis voltát), így megerősíti vagy gyengíti, esetleg elveti a próbára tett tudásrészt. Természetesen, a tapasztalat sem a köznapi értelemben vett tapasztalatot jelenti, hanem a tapasztalat konstruktív értelmezését. A tanulássegítés maga a nevelés. A neveléstudomány feladata az ember tanulási folyamatainak megértése, és az így szerzett ismeretek tanulássegítésben való felhasználása az egyén optimális fejlődése érdekében. Tehát a neveléstudomány célja elérni minden egyén optimális fejlődését. (Mivel a tanulás spontán és szándékos hatásokra is végbemegy, a tanulássegítésnek (nevelésnek) a káros hatások korlátozásával és a szükséges hatások létrehozásával is foglalkoznia kell.) A neveléstudomány (pedagógia) magában foglalja a nevelés elméleti és gyakorlati kérdéseit is. A neveléstudomány alapkérdései: • Hogyan megy végbe az emberi tanulás? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: tapasztalat, emlékezet, tanulás, személyiség, enkulturáció, szocializáció, kompetencia, képesség, készség, jártasság, attitűd. • Hogyan irányítható az emberi tanulás? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: nevelés, oktatás, képzés, tanítás, motiváció, figyelem, fogalmi váltás. • Mi legyen a nevelés célja? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: kultúra, műveltség, értékrend, adaptivitás, kreativitás, embereszmény, boldogság. • Hogyan érjük el a kitűzött nevelési célt? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: oktatáspolitika, oktatási rendszer, család, iskola, tanterv, rejtett tanterv, stratégia, módszer, büntetés, megerősítés, differenciálás, játék, teljes elsajátítás, • Hogyan állapítsuk meg, hogy elértük-e a célt? A fontosabb kapcsolódó fogalmak: tanulási eredmény, értékelés, mérés, teszt, osztályozás, szöveges értékelés. A neveléstudomány "igazi" tudomány (állításai logikusak, kísérletileg ellenőrizhetők: megismételhetők; fogalmai egzaktak; eredményei általános érvényűek, a társadalom számára "hasznosak"). Komplex multidiszciplináris tudomány, amely számos segédtudománnyal működik együtt. A neveléstudomány (pedagógia) SEGÉD- és HATÁRtudományai: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A neveléstudomány tudományterületekre való felosztására nincs elfogadott egységes rendszer, minden neves kutató (hasonlóan, de) máshogy csoportosítja a résztudományokat. A tudományterületek folyamatosan bővülnek. A neveléstudomány komplexitásának bemutatására közöljük Theo Ditrich felosztását (némileg kiegészítve és magyarítva). A neveléstudomány hagyományos résztudományai (Kormos, 2012): |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A neveléstudomány felosztása a tanulás, a tanulássegítés tárgya alapján (Nagy József, 2020), amely felosztás (a "műveltségi területeknél" jobban, a tantárgyaknál sokkal jobban) átfogja, lefedi az ember szükséges nevelési területeit (belvilág: LÉLEK és TEST; külvilág: KÖZÖSSÉG és KÖRNYEZET): | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Természetesen, a neveléstudomány, a többi tudományhoz hasonlóan, problémákkal küszködik, tudományos vitákkal tarkítva fejlődik, bővül, változik. "... a pedagógia esetében rendkívül súlyosan vetődnek fel az elmélet és a gyakorlat távolságának problémái. Régi vitakérdés, és nagy gond ez a neveléstudományban és a nevelési gyakorlatban: miért van oly távol egymástól ez a két szféra. Talán nincs még egy szakma, amelynek ilyen sok képviselője vallaná büszkén, hogy ő nem elméleti, hanem gyakorlati szakember, s ezzel határozottan egy különbségre hívná fel a figyelmet. Talán nincs még egy szakma, amelynek képviselői közül oly sokan állítanák, hogy az elméletek valójában semmi hasznot nem jelentenek a gyakorlat számára."(Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? - Konstruktivizmus és pedagógia, 2002) Pedagógiakritikát (vagy inkább oktatáskritikát) minden neves pedagógiai szakember írt már néhányat, ezekből találunk ízelítőt az Oktatás- és pedagógiakritika oldalon. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Közhasznu Esmeretek Tára, 1834 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
⇑ Lap eleje ⇐ 002 - Jövőkép ⇑ HA főoldal ⇑ CsOM főoldal ⇑ 000 - Tartalom ⇒ 004 - Filozófia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||