Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
8. Írásbeli számonkérés javaslat
Kisdolgozatok (röpdolgozatok)
Témazáró dolgozatok
Dolgozattérkép
Kisdolgozatok (röpdolgozatok)
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      Szükség van "váratlan" írásbeli számonkérésre (röpdolgozatra)?
      Nincs. A váratlan számonkérés folyamatos stresszt jelent a tanulóknak. (A váratlan "röpdolgozatoknál" még az is jobb, ha minden óra rövid dolgozattal kezdődik!) Az előre bejelentett dolgozatok csökkentik a stresszt. Célszerű előre megadni a kérdéseket, feladattípusokat is, hogy a gyakorlás/tanulás egyértelmű, mindenképpen célravezető legyen!
      (Jó tanári gyakorlatnak bizonyult az a módszer, hogy alapvető ismeretekből vagy készségekből két-fokozatú "skálán" értékelik a röpdolgozatok eredményét, hibátlan vagy hibás értékelést kaphatnak (5-ös vagy 1-es érdemjegyet), és addig nem hagyják abba az adott téma számonkérését, amíg mindenki 5-öst nem ír. Akik ismételten sikertelenek, azokkal a tanár és/vagy a tanulótársak külön is foglalkoznak. Ez, habár lassítja az órai munkát, biztosítja, hogy legalább az alapokat minden tanuló elsajátíthassa.)
      A dolgozatokat (dokumentáltan értékelt írásbeli számonkéréseket) előre be kell jelenteni. Szükség van a tanári következetességre: a bejelentett dolgozat időpontját előző vagy következő órára áttenni és bejelentetlen dolgozatot íratni TILOS!

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Témazáró dolgozatok
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      A témazáró dolgozatok megírása még szigorúbb következetességet követel a tanároktól: időpontjuk kitűzését legalább 1 héttel előre (hogy egy hétvége is legyen az ismétlési időszakban), az időpont feltétlen betartását (akkor is, ha a tanár hiányzik), maximum 3 munkanapos javítási/értékelési határidőt.
      1. Előnyös - objektívebb értékelést biztosít - a tesztlap-szerű számonkérés, amely különböző szintű, egyre nehezedő feladatokat tartalmaz. Sok elemi kérdés legyen és sok olyan is, amely nem egy-egy tényt, hanem a megértést teszteli.
      2. Még előnyösebb, ha a kérdések egy - a tanulók számára elérhető - kérdésbankból vannak kiválasztva, mindenki ugyanazt a kérdéssort kapja, illetve évről-évre mindig ugyanazok a kérdések szerepelnek.
      3. Megoldható az is, hogy a tanulókkal előre közöljük a dolgozat kérdéseit, ha elegendő kérdés van az anyagrész teljes átfogásához. Így kisebb témákra kell bontani az anyagot, sűrűbben kell témazáró dolgozatot íratni, de a stressz minimalizálódik és a tanulók tudása javul. Ahhoz, hogy egy ilyen teszt a valós tudást tükrözze, mindenképpen biztosítani kell, hogy a válaszok ne legyenek előre megtanulhatók és a tesztírók saját kútfőből dolgozzanak.)
      A hagyományos témazáró dolgozatok helyettesíthetők számítógépes teszt megoldásával is, amelynél az értékelés automatikusan történik.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Dolgozattérkép
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      Mivel több tantárgyból is vannak röpdolgozatok és témazáró dolgozatok, előfordulhatna, hogy ezek összetorlódnak, egy napra túl sok jutna.
      A napi dolgozatok számát mindenképpen korlátozni kell!
      A korlátozások betartását és a dolgozatok tervezését egy valós vagy virtuális naptárban (dolgozattérképen) lehet elvégezni és követni. A dolgozattérkép az osztályhoz tartozik, a tanárok írják, minden tanuló (és minden szülő) megnézheti, de utólag már csak különleges módon változtatható, hogy biztosíthatóak legyenek az előző pontokban vázolt követelmények.
      Egy virtuális naptár automatikusan megoldja az egy napra betervezhető dolgozatok korlátozását és az előzetes bejelentési kötelezettség időtartamkezelését is (például: a tanárok nem tudnak egy hétnél közelebbre betervezni témazáró dolgozatot).
      A hagyományos naptár kezelése lehet a kijelölt hetesek dolga, ők viszik óráról órára a dokumentumot és ők osztják meg minden délután az aktuális állapotot.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>