Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd... | |||
|
|||
Beszámoló kijelölt időpontban - adott témában | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
A "közönség" előtti összefüggő, értelmes és szép beszéd sokaknak nehéz feladat. A nevelés és oktatás fontos része azt elérni, hogy mindenki képes legyen másoknak előadni gondolatait, megvédeni véleményét, vitázni és érvelni. Ehhez természetesen gyakorolni kell a mások előtti beszédet, ami mindenképpen stresszforrást (lámpalázat) jelent. A "hagyományos" iskolában a mások (nem barátok) előtti (előadásszerű) beszédet szinte csak a tanár kérdez/a tanuló felel szituáció jelenti, az órai jegyre történő felelések. A szúrópróbaszerű érdemjegyre történő felelés jelenti a tanulóknak a lehető legnagyobb stresszforrást a normál iskolai életben. Ez a számonkérési módszer a legkönnyebben kivitelezhető fegyelmező és motivációs eszköz a tanárok számára, ezért sokuk nehezen adja fel ezt a lehetőséget. Pedig a hagyományos felelés feladásával elvesztett "előnyök" pótolhatók elfogadó és példamutató viselkedéssel és színvonalas szakmai munkával. Az érdemjeggyel értékelt szóbeli számonkérés feleslegesen nagy stresszt jelent a tanulóknak. Ne a feleléstől és rossz jegytől való félelem legyen a tanulás motivációja! A számonkérést a felelés helyett objektív írásbeli tesztekkel kell végezni! Első lépésként, a tanulók helyzetén könnyíthetnek a tanárok, ha kijelölik a következő órai felelőt, vagy felelőket. Az osztály stresszmentesen jön az órára. A kijelölt tanuló kiselőadás-szerűen (maximum 10 percben) felel. Szinte garantált a sikerélmény. A szóbeli előadókészség folyamatosan fejlődik. Nincs osztály előtti megszégyenülés. A második lépés, a cél az, hogy a kijelölt tanulók a felelésüket érdemjegy nélkül, a tanár vagy a hallgatóság általi (nem dokumentált) szóbeli értékeléssel zárják. A fő cél nem is a tananyag megtanulása, hanem az önálló felkészülés, az önálló beszéd gyakorlása. Hajnal Anna - 2018.10.27. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> | |||
Kiselőadás (szemléltetéssel) kijelölt időpontban | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
A felelésnél hosszabb terjedelmű, maximum 30 perces kiselőadások önálló, megfelelő színvonalú megtartása a végső cél. A diákoknak lehetőségük van szemléltető eszközök használatára, kivetítésre és egyéb szabadon választott módszerekre; esetleg szóbeli kérdésekkel vagy tesztlapokon felmérni a közönség megértési sikerességét. Természetesen egy ilyen előadás az adott tanulóban az ismeretek terén is erősen maradandó nyomot hagy. A megfelelően színvonalas előadások, habár mérsékelt eredménnyel, de a többieknek is hasznosak (a felsőbb évfolyamokon akár a tanári előadással egyenértékűek) lehetnek. Jó, ha a megadott témákból a diákok önállóan választanak. A felkészülésre megfelelő időt (több napot) kell hagyni, előnyös, ha egyeztetett feltételekkel "tanulmányi szerződést" köt a tanár és a diák az adott "munkára". Hajnal Anna - 2018.10.27. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> |