Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
6. Testnevelés szervezési javaslat
Játék, szabadon választott játék
Kötelező ismerkedés a mozgásformákkal, bemutatók
Szabadon választott sport
Tanrenden kívüli fakultatív sport
Játék, szabadon választott játék
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      "A játék... örömöt, szabadságot, megelégedést teremt és nyugalmat önmagában s önmagán kívül s békességet a világgal. Minden jónak forrásai ő benne nyugosznak s ő belőle származnak; az a gyermek, amelyik szívvel-lélekkel, maga-tevékenyen, csöndesen, kitartóan, a testi elfáradásig kitartóan játszik, egészen biztosan szívvel-lélekkel, csöndesen, kitartóan dolgozó és a mások s maga javát önfeláldozóan művelő emberré fog válni." (Fröbel, 1835)
      "Az óvodás gyermek fáradhatatlanul mozog, tevékenykedik. A legfőbb tevékenységi formája a játék. A játék egy óvodás korú gyermek számára maga a szórakozás, a tanulás, az elemi szükséglet. Iskoláskorban a tanulás kerül előtérbe, ami sokkal szervezettebb, szabályhoz kötöttebb, mint az eddigi játék. Főleg kisiskolás korban, elsősorban első és második osztályban kell ügyelnünk arra, hogy maradjon elegendő idő a játékra, hisz az átállás az óvodai játékról az iskolai tanulásra komoly változás a gyermek életében... A játék a gyerek számára egy varázslatos dolog. Nem csak óvodás és kisiskolás korban, de később is. A játék nem szűkíthető le az óvodások és a kisiskolások tevékenységére. Mindenki szeret játszani. Fiatal idős egyaránt. Mindenkinek meg kell találnia a számára leginkább megfelelő elfoglaltságot a játékok közül." (Bíró, 2015)
      "A játék a nevelés egyik legeredményesebb eszköze. A fiziológiai hatáson kívül olyan pedagógiai, erkölcsi, szellemi tulajdonságokat fejleszt, amelyek a mindennapi életben, a társadalomba való beilleszkedéshez nélkülözhetetlenek. Játéktevékenység közben fejlődnek az értelmi, erkölcsi, akarati tulajdonságok, a közösségi és az egyéni nevelés is megvalósul... A játéknak jelentős szerepe van a tanulók egészséges testi-lelki fejlődésében. Változatos mozgásanyaga és helyszíne (vízi, szabadtéri, tantermi) széleskörű és sokoldalú fejlesztést tesz lehetővé. Javítja a szervezet ellenálló képességét, elősegíti a mozgató- és a tartórendszer, az egész szervezet idegrendszerének, keringési és légzőrendszerének fejlődését, funkcionális tulajdonságainak javítását. A játékok egészségmegőrző és -fejlesztő funkciója a sokoldalú mozgásanyaga miatt összetett. A játék közbeni mozgástevékenység javítja a tanulók mozgáskultúráját, növeli teherbíró képességüket. Segíti az egészséges testi fejlődést." (Bíró, 2015)
      A kisiskoláskori mozgásos játék (mint a testnevelés része) napi többszöri rövidebb idejű "szünetet" jelenthet a szellemileg megterhelő tanulási feladatok között. Az első évfolyamokban nem is szükséges külön testnevelés órát kijelölni, a napi aktív mozgásos időszak mindenképpen meghaladja az 1 órát.
      A játékok közé beiktathatók a "hagyományos" tornaelemek, de csak önkéntes alapon. Kedvcsinálónak, zenére és a tanítóval együtt végezve, amelyek így szintén játéknak számítanak.
      A testnevelés egyik formájának számítanak a népi és modern táncok, amelyek élvezetes és változatos mozgásos kikapcsolódást jelentenek, és mivel nem kötelezőek, a tanulók szintén játékként élik meg őket. (Valószínűleg sokukat úgy kell leállítani, mert abba sem akarják hagyni...)

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Kötelező ismerkedés a mozgásformákkal, bemutatók
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      A 4. évfolyamtól kezdve a játék mellett elkezdhető a testnevelés kötelező része: az ismerkedés különböző mozgásformákkal, sportokkal. Itt sincs értékelés, a cél, hogy a tanulók minél több dolgot kipróbáljanak és megszeressenek.
      Ettől a kortól már célszerű egy tanóra szerű rendszer bevezetése, mondjuk heti két alkalommal 1 óra kötelező anyag és közvetlenül utána 1 óra szabadon választott sport, amelyek után a gyermekek már haza mennek.
      Természetesen a szabadon választott játék és a "szellemi" órák közötti mozgásos szünetek tovább folytatódnak.
      Megkezdődhetnek a sportágbemutatók meghívott vendégekkel (egyes sportok kiváló művelőivel).

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Szabadon választott sport
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      A 7. évfolyamtól kezdve a "hivatalos" testnevelés a heti 2x2 óra kötelező, de szabadon választott sportot vagy sportokat jelenti. (Miért kell kötelezőnek lenni a sportnak, ha amúgy is szeretik csinálni a gyermekek? Ebben a korban már minden tanulónak több kedvenc elfoglaltsága is van, és ezek harcolnak egymással az oly kevés rendelkezésre álló időért. Még ha nagyon szeret is egy gyermek focizni, akkor is lehet, hogy a számítógépes játékok nyernének, amiket még jobban szeret.)
      A sport időpontok a "szellemi" órák után, a nap végén vannak, így lehetőség van iskolai tisztálkodásra, vagy hazamenni és otthon tisztálkodni.
      Az iskola és a helyi sportegyesületek együttműködéséből adódóan számos választási lehetőségnek kell a tanulók rendelkezésére állnia. (Nem elegendő, ha csak 2-3 sportág, például labdarúgás, kosárlabda és röplabda választható!)
      Természetesen a "szellemi" órák közötti szabadon választott mozgásos szüneteknek tovább kell folytatódniuk.
      Az iskolán kívüli sport helyettesíti az iskolai mozgást, esetenként (komolyabb kora reggeli vagy esti edzés mellett) szükség is van a felmentésre a túlterhelés megakadályozására, illetve ilyen esetekben az iskolai testmozgás önkéntességére.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Tanrenden kívüli fakultatív sport
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      Természetes, hogy a tehetségesnek bizonyuló és kedvet érző diákok a helyi sportegyesületekben, "emelt" szinten és több időt ráfordítva űzik kedvenc sportjaikat.
      Ez a részvétel nem lehet kötelező, a gyermek döntésén kell alapulnia, illetve a versenyszerű sportot csak a szülők belegyezésével (támogatásával) kezdheti meg a gyermek.
      A sportágak és egyesületek közötti váltás is a gyermekek döntése kell legyen. Az egyesületeknek, edzőknek meg kell találniuk az egyensúlyt a gyermeki élet és a sportélet között. A szélesebb társadalmi cél a sport szeretete és élvezete, nem az egyesületi érdekek és az élsport kiszolgálása, a kiegyensúlyozott élet feláldozása a sportért (a "professzionális sportiparért").
      Alapvető, hogy az egyesületi sport helyettesíti az iskolai sportot (tehát a sportegyesületi igazolással rendelkező gyermekeknek az iskolai sport csak önkéntes lehet).

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>