Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
5. Készségtárgy értékelési javaslat
Vizuális kultúra
Ének-zene
Testnevelés
Vizuális kultúra
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Az értékelés szükségtelensége

      A cél, hogy ne megutálják, hanem megszeresség a tanulók a képzőművészeteket, az alkotói munkát. Ennek egyik fő lépése az értékelés eltörlése. Mindannyiunk számára egyértelmű, hogy a magán- és közösségi életben semmilyen összefüggés nincs a sikeresség (boldogság) és a vizuális kultúra érdemjegy között, tehát annak hiánya, számos előnye mellett, nem eredményez majd semmilyen egyéni vagy társadalmi hátrányt.
      Hány hagyományos rendszerben "végzett" felnőtt szokott szabadidejében rajzolgatni, festegetni? Hányan értékelik, szeretik a klasszikus festészetet, szobrászatot? Ha megbecsüljük a válaszokat, láthatjuk, hogy nincs vesztenivalónk.

Hagyományos munka

      Az alkotó munka során legyen lehetősége a tanulóknak minél több alkotó technika kipróbálására, s a későbbiekben ezekből szabadon választott témájú és technikájú alkotások készítésére, amelyekből a legjobb munkákat az iskolán belüli kiállítás mutatja be.
      Természetesen minden tanulónak, aki többet szeretne foglalkozni valamilyen képzőművészeti ággal, biztosítani kell a fakultatív foglalkozások (szakkörök) lehetőségét.
      Ne legyen műalkotás elemzés! Ezt helyettesítse az iskola területén berendezett, időszakosan változó tartalmú reprodukció tárlat (az ismertetni kívánt "értékes" műalkotásokból), amit a tanulók nap mint nap láthatnak, közöttük élhetnek, így esélyük van a megismerésükre, saját belső vélemény és ítélet kialakítására.

Újszerű módszerek

      • Találkozás híres és/vagy tehetséges kortárs alkotókkal, alkotás közben. Meghívott vendégként, illetve tanulmányi kiránduláson.
      • "Látványos" alkotási folyamatok megtekintése filmen. (Az online videómegosztó oldalakon számos megfelelő filmrészlet található.)
      • "Kötelező" helyi kiállításon való részvétel szabadon választott munkával.
      • Online kiállítás az iskola weboldalán.
      • Iskolák közötti vándorkiállítás.
     

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Ének-zene
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Az értékelés szükségtelensége

      A cél, hogy ne megutálják, hanem megszeresség a tanulók a népdalokat, a népzenét és a klasszikus zenét; és kitágítsuk a manapság oly sokunkra jellemző beszűkült zenei ízlést. Ennek egyik fő lépése az értékelés eltörlése. Mindannyiunk számára egyértelmű, hogy életünkben semmilyen összefüggés nincs a zeneszeretet és az ének-zene érdemjegy között, tehát annak hiánya, számos előnye mellett, nem eredményez majd semmilyen kulturális hátrányt.
      Hányan hallgatnak manapság népzenét? Hányan hallgatnak klasszikus zenét? Ha megbecsüljük a válaszokat, láthatjuk, hogy bármilyen próbálkozással csak nyerhetünk.

Hagyományos munka

      Rengeteg éneklés. A tanulók eldönthessék, hogy meg akarnak-e tanulni egy adott éneket annak hanganyagról történő bemutatása alapján. Éneklés az osztályközösség szavazásos választása és mindenkit sorra kerítő egyéni választás alapján is. Éneklés zenei kísérettel.
      Sok zenehallgatás kiváló minőségben természetes hangerővel (bevezetés korosztálynak megfelelő "fülbemászó slágerzenékkel", majd igény esetén folytatás "elvontabb" művekkel). A ma elérhető zenei stílusspektrum hatalmas szélességének érzékeltetése és lehető legváltozatosabb bemutatása. Annak tudatosítása, hogy a zenei ízlés a zenehallgatás során alakul ki: "amit nem ismerünk, azt nem szerethetjük". ("Egy művelt ember minden zenét meg tud hallgatni, és csak utána mond véleményt róla." - Fehér Csaba. A zenei élet kiszélesedett. Száznál több ország mindegyikében ezer kiváló szerző és előadó volt és van; ha csak mindnek tíz kiváló zeneszáma van, akkor csodálatos zenei élmények milliói várnak a felfedezésre.)
      Kottaolvasás csak tájékoztató szinten. Szolfézs és szolmizációs kézjelek nélkül. (Hogy miért? Hány felnőtt van, aki használja a szolmizációt? Hány zenész használja a szolmizációt?)
      Fakultatív (énekes és hangszeres) képzési lehetőség tehetséges és/vagy érdeklődő gyerekeknek az alapfokú művészeti iskolákban. A kottaolvasás (esetleg a szolmizáció) csak ezen a szinten lép be, mint tananyag.

Újszerű módszerek

      • Iskolai hangszerbemutatók (hetente más hangszerek), kipróbálási lehetőséggel.
      • Népszerű előadók iskolai fellépései.
      • Táncelőadások meghívott előadókkal (néptánc, balett, modern tánc).
      • Házimozi szerű klipvetítések (kiváló minőségben, természetes hangerővel).
      • Koncertlátogatások.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Testnevelés
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Az értékelés szükségtelensége

      A cél, hogy ne megutálják, hanem megszeresség a tanulók a testmozgást. Ennek egyik fő lépése az értékelés eltörlése, amely leveszi a tanulók válláról a külső teljesítménykényszert, a szubjektív ítéletekből adódó igazságtalanságok nyomását, a felmérések előtti stresszt.
      (Habár nincs országos felmérési adat a testnevelés tantárgy népszerűségéről, a fellelhető részadatokból becsülhetően az általános iskola felső tagozatos tanulói közül a lányok 10 és a fiúk 5%-a egyértelműen nem szereti (utálja) a testnevelés órát. Akik viszonylag szeretik, azok közül is sokan azért, mert "könnyű", tudniillik nem kell készülni rá.)
      Hányan folytatnak rendszeres testmozgást az iskolás éveik után? Egy 2017-es Eurostat felmérés szerint a felnőtt magyarok kevesebb mint 30%-a végez legalább hetente (tehát rendszeresen) intenzív testmozgást.

Szabad tevékenységválasztás

      (Tudjuk, hogy nagy mértékben függ a tanároktól, hogy a tanulók mennyire szeretik, mennyire nem szeretik a testnevelés órákat. Habár sok esetben a szeretet csak a tanterv és a tantervi követelmények átlépésével érhető el. A tanulók nagy része által kedvelt tevékenységek hangsúlyozásával, több játékkal. Azt is tudjuk, hogy a "többség" által kedvelt játékok egy bizonyos méretű "kisebbségnek" általában nem kedveltek, nekik szenvedést okoz, ők utálják azt a tevékenységet. Szükség van a kevesek mozgásszeretetének feláldozására a többség miatt?)
      Az a célunk, hogy mindenki szeressen intenzíven mozogni. A szülők és a pedagógusok tudják, hogy a gyermekek nagyon szigorúak önmagukhoz, a végletekig (kimerülésig) csinálják az általuk választott játékokat (fogócskát, focit, trambulinozást...) Ennyi az egész: mindenki azt sprotoljon (játsszon), amit akar; így elérhető a rendszeres "kemény" edzés! Ehhez persze lehetőségek is kellenek, valamint ismerkedés a lehetőségekkel, kedvcsinálók, bemutatók, próbálgatások...

Hagyományos munka

      Az alsóbb évfolyamokon rengeteg féle játék a tanítóval (tanárral) együtt, önkéntes részvétellel. A többség számára hamarosan kialakulnak a "kedvenc szokások". A kevesek számára kiscsoportos vagy egyéni önkéntes elfoglaltságokat kell biztosítani. A tanítónak (tanárnak) meg kell ismernie az okokat, hogy néhányan miért nem szeretik a sokak által kedvelt játékokat, így a "szabályok" és szokások alakításával valószínűleg sokkal többen kívánnak részt venni egy-egy jó játékban.
      A felsőbb évfolyamokon már minden gyermeknek megvannak a saját kedvenc "sportjai". Ezek folyamatos gyakorlásán felül fontos cél, hogy minél több életkoruknak megfelelő új mozgásformával, lehetőséggel ismerkedjenek meg.
      A tehetséges és érdeklődő gyermekek a különböző helyi sportegyesületek tagjaiként mélyülhetnek el egy-egy választott sportágban.
      Az iskolán kívüli sport, testmozgás helyettesíti az iskolai mozgást, esetenként (komolyabb kora reggeli vagy esti edzés mellett) szükség is van a felmentésre a túlterhelés megakadályozására, illetve ilyen esetekben az iskolai testmozgás önkéntességére.

Újszerű módszerek

      • Különleges mozgásformák kipróbálása és folyamatos gyakorlása (sziklamászás, kalandpálya, ugróasztal...).
      • Sportgépek kipróbálása és folyamatos használata (futópad, szobakerékpár, lépcsőzőgép).
      • Kondigépek kipróbálása és folyamatos használata.
      • Labdasportok gépeinek kipróbálása (asztalitenisz, tenisz, kosárlabda, kézilabda, röplabda és labdarúgás adogatógépek).
      • Idegen nemzeti sportok kipróbálása, bemutatói.
      • Honvédelmi sportok kipróbálása (lovaglás, lövészet, íjászat, vívás...)
      • Küzdősportok kipróbálása (különböző harcművészeti stílusok, küzdősportok).
      • Képzett, sikeres sportolók sportágbemutatói az iskolában.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>