Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
4. Angol nyelvi javaslat
Az angol tanulás szervezése
Angol anyanyelvű tanár munkája
Az angol tanulás szervezése
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Nyelvhez szoktatás

      "A nyelvtanulás kezdeti szakasza a ráhangolódás időszaka. A fő cél az, hogy a tanuló megszeresse a nyelvtanulást, megértse a nyelvtudás fontosságát és szerepét a tanórán és az iskolán kívül... Az irányító, pozitív tanári attitűd, valamint a vidám, stresszmentes, motiváló tanulási környezet hozzájárul ennek az érzelmi szűrőnek a feloldásához, így a nyelvtudás aktiválásához." (NAT(2020) élő idegen nyelv kerettanterv, 2020)
      3. osztálytól összesen heti 2 óra.
      Játékok, énekek, mondókák legalább heti két foglalkozáson max. 15 fős csoportokban; értékelés és házi feladatok nélkül.
      Havonta egyszer anyanyelvi társsal (vendég diákkal, vendég felnőttel).

Bevezetés az angol nyelvbe

      Az angol nyelv élő jelenléte az iskolai életben. "...élményalapú, tevékenységközpontú" oktatás.
      "A hosszú távon is fenntartható nyelvi fejlődés érdekében elengedhetetlen a tanórán kívüli nyelvhasználati és nyelvtanulási tevékenységekre is építeni, és erre a tanulót a nyelvórán fel kell készíteni. Ezeknek a tevékenységeknek elsődleges célja az, hogy a tanuló szinte mindennap találkozzon az idegen nyelvvel lehetőleg olyan helyzetekben, melyek életkorának és érdeklődésének megfelelnek, a nyelvtanulást élővé és folytonossá teszik, és ezzel nyelvtanulási kedvét erősítik." (NAT(2020) élő idegen nyelv kerettanterv, 2020)
      4. osztálytól összesen heti 6 óra.
      Heti négy foglalkozás max. 10 fős csoportokban a magyar nyelv használata nélkül, amiből heti egy óra anyanyelvi társsal (vendég diákkal, vendég felnőttel) vagy anyanyelvi tanárral közös óra, a magyar anyanyelvű angoltanár részvételével; közös tevékenységek (játékok, séták, sportok...) tanári értékelés és házi feladat nélkül (a szókincs és a nyelvtani ismeretek tájékoztató értékelését a következő számítógépes program automatikusan készíti).
      Heti két óra egyéni szókincsfejlesztés számítógépes oktatás (fejlesztő játékok, feladatok, tesztek) segítségével.

Intenzív fejlesztés

      5. osztálytól összesen heti 7 óra.
      Napi egy foglalkozás max. 5 fős csoportokban, amiből heti 3 óra magyar anyanyelvű, heti 2 óra anyanyelvi tanárok vezetésével történik; a szóbeli készségek szöveges értékelésével (a szókincs és a nyelvtani ismeretek tájékoztató értékelését a következő számítógépes program automatikusan készíti).
      Heti két óra egyéni szókincsfejlesztés és nyelvtani fejlesztés számítógépes oktatás (szórakoztató oktató anyagok, tesztek) segítségével.
      7. osztálytól összesen heti 8 óra.
      Napi egy foglalkozás max. 5 fős csoportokban, amiből heti 2 óra magyar anyanyelvű, heti 3 óra anyanyelvi tanárok vezetésével történik.
      Heti 2 óra egyéni szókincsfejlesztés és nyelvtani fejlesztés számítógépes oktatás (szórakoztató oktató anyagok, tesztek) segítségével.
      Heti 1 óra online beszélgetés anyanyelvi társsal.
      10. osztálytól összesen heti 10 óra.
      Napi egy foglalkozás max. 3 fős csoportokban anyanyelvi tanárokkal.
      Heti 2 óra egyéni szókincsfejlesztés és nyelvtani fejlesztés számítógépes oktatás (szórakoztató oktató anyagok, tesztek) segítségével.
      Heti 1 óra online egyéni beszélgetés anyanyelvi társsal.
      Heti 2 óra online egyéni beszélgetés más anyanyelvű angolt tanuló társsal.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Angol anyanyelvi társ és tanár munkája
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Anyanyelvi tanárok

      Az anyanyelvi tanár fogalmát tágabban értelmezzük: anyanyelvi tanárnak fogadjuk el azt az angolul kiválóan beszélő 18 éven felüli felnőttet, akit egy "bizottság", nyelvtudásának tesztelése után, megfelelőnek ítél és aki elfogadja az ajánlott szerződési feltételeket. (Akár szaktanári és pedagógiai képesítés nélkül.)
      Sajnos az iskoláknak (illetve fenntartóiknak) fel kell készülniük egy folytonosan cserélődő anyanyelvi tanár csoport fenntartására, ami költséges, de biztosítja a megfelelő eredményt. (Már ha ragaszkodunk a megfelelő eredményhez! A NAT(2020) kerettanterve a 12. osztály végére a régi "középfokú" nyelvtudásnak megfelelő eredményt céloz meg: "A tanuló legyen képes személyes és szakmai életében egyéni céljait elérni, saját gondolatait kifejezni, és mind valódi mind pedig digitális térben idegen nyelven kommunikálni, ismereteket szerezni.")
      Az előző pontban vázolt óraterv megvalósításához, egy 1-12. évfolyamot oktató összevont (általános és közép) iskolában, ahol évfolyamonként két 24 fős osztály van, a heti 376 óra megtartásához legalább 12 anyanyelvi tanár állandó jelenléte szükséges (fejenként heti 32 tanórával számolva).
      Egy 1-8. évfolyamot oktató általános iskolában, ahol évfolyamonként két 24 fős osztály van, a heti 106 óra megtartásához legalább 4 anyanyelvi tanár állandó jelenléte szükséges.
      Egy 9-12. évfolyamot oktató középiskolában, ahol évfolyamonként két 24 fős osztály van, a heti 270 óra megtartásához legalább 9 anyanyelvi tanár állandó jelenléte szükséges.
      Ennek finanszírozását az általános tananyagcsökkentés miatt nyert órák részben biztosítják, a fennmaradó rész lehet önköltséges, illetve szociális támogatás által finanszírozott.
      (A sikeres nyelvtanulás most is részben önköltséges, még egy kéttannyelvű iskolában is a legtöbb gyermeknek szüksége van különórákra a jó eredmény eléréséhez.)
      Az anyanyelvi tanárok feladata a nyelv folyamatos használata általi tanítás, amihez változatos tanulási környezetek (iskolán kívüli helyszínek is) adják a hátteret. A cél a kiváló szóbeli készségek (szövegértés, beszéd) elérése.

Anyanyelvi online tanárok

      Az (előző pontban definiált) anyanyelvi tanárokkal való online beszélgetés feladata a minél több (különböző) beszélővel való társalgás élményének (tapasztalatának) megszerzése.
      Természetesen az online beszélgetéseket is finanszírozni kell, ami megoldható az előzőekhez hasonlóan önköltségesen vagy támogatással; online felületen szervezett értékeléssel és a "munka" elvégzésének igazolásával.

Anyanyelvi és más anyanyelvű online társak

      Olyan 18 éves kor alatti tanulók, akik angol anyanyelvűek, illetve más anyanyelvűek, de haladó (legalább a régi középfoknak megfelelő) szintű nyelvtudásuk van.
      Anyanyelvi és más anyanyelvű angolt tanuló társakkal való beszélgetések kezelésére létre kell hozni egy online felületet, amely biztosítja a beszélgetésre jelentkező külföldi önkéntesek regisztrációját, időpont egyeztetését, értékelését és kifizetését.
     

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>