Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
3. Prezentációs színvonal javaslat
Számítógéppel támogatott munka
Tanári munka
Számítógéppel támogatott munka
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Multimédiás tartalmak

      Csodálatos filmek készültek rengeteg tudományos témában. Ezek, vagy bizonyos részeik használata könnyen megoldható. De! A tanárnak figyelembe kell vennie, a gyermekek közti különbségeket. Csak olyan filmet érdemes megnézni, amelynek megértéséhez a tanulóknak közel minden előismeretük megvan, így képesek hasznosítani a közölt információkat.
      Rengeteg online elérhető, tudományos jelenséget bemutató jó minőségű animáció és kép segítheti a tanárok munkáját. Ezek kivetíthetőek és magyarázat fűzhető hozzájuk.

Számítógépes játékok

      Az oktató célzatú számítógépes játékok használatával szórakoztató módon lehet ismereteket, készségeket elsajátítani, adaptív és időtartamban differenciált módon (gyermekközpontúan).
      Ezek sajnos ritkák, nincs minden témában online elérhető játék.

Számítógépes tesztek

      Számítógépes környezetben végrehajtott felmérésekkel objektíven mérhető az ismeretek elsajátítási szintje. Tehermentesíthető a tanár a javítás munkájától.
      Természetesen a jó tesztek készítése komoly és időigényes munka, de hosszú távon mindenképpen időkímélő és értékelési minőség javító alternatíva mind a hagyományos dolgozatokkal, mind a nyomtatott tesztlapokkal szemben.

Oktatóprogramok

      A különböző fejlettségű oktatóprogramok használatával időtartamban differenciált módon (gyermekközpontúan), folyamatos és azonnali megerősítésekkel sajátíthatják el a kívánt dolgokat a tanulók, akár otthonról is. A program elvégzi az értékelést is.
      A legfejlettebbek az intelligens oktató programok (ITS - Intelligent Tutoring System), amelyek adaptívak, minden szempontból differenciáltak és nem engedik tovább a tanulót a kitűzött cél elérése nélkül.
      Az oktatóprogramok és az oktatott anyag kiválasztásánál figyelembe kell venni az adott korosztály igényeit. Egy felsőoktatás számára kifejlesztett program nem biztos, hogy jó választás egy általános iskola felső tagozatos anyag elsajátítására, mivel ezek általában nem támogatják az ilyen korban előnyös cselekedtetéses felfedező tanulást.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Tanári munka
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Jó lenne, de nehezen kivitelezhető:

      A tanár egy művészi szinten kidolgozott, drámai hatású forgatókönyvet követve, az érzelmekre hatva megragadja a lényeget. Az előadásba bevonja a hallgatóságot is. Messzemenően használ audiovizuális effektusokat, esetleg egyéb érzékszervi hatásokat. Meglepő és váratlan eredménnyel záruló kísérleteket végeznek közösen. A tanulók ámulva, rácsodálkozva távoznak, sohasem felejtik az órán kapott élményt, amely megváltoztatta eddigi szemléletüket, életfelfogásukat.
      Hasonlóan egy bűvészshow-hoz. Lassan, de biztosan. A kevesebb, több.
      (Ha minden erre kedvet érző szaktanárnak lenne egy témája, amelyet ilyen szinten kidolgoz és előadását begyakorolja, akkor néhanapján "felléphetne" vele más iskolákban, amikor egy másik tanár lép fel az ő iskolájában...)

Ami kivitelezhető:

      Alapos felkészüléssel érdekes óra tartható. A tanár az órát figyelemfelkeltéssel indítja, meghökkentő kísérletet, hang- vagy filmrészletet mutat be, találós kérdéseket, vicceket, anekdotákat (esetleg pletykákat) mond a témában. Felteszi a cél felé mutató lényegi kérdéseket; kiemeli a megszerzendő tudás "hasznát", fontosságát. Így eléri, hogy a tanulók tudni akarják a válaszokat. Kézzel fogható szemléltető eszközöket biztosít. Megpróbálja elősegíteni, hogy a válaszokat önállóan találja meg mindenki.

Hajnal Anna - 2018.10.27.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>