Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
Csanyteleki-féle Oktatási Modell
Frissítve: 2020.07.03.
017 - Európai alkotmány     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     019 - Európai ajánlások
 
018 - Európai nevelési szervezetek
"Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája."
Szent-Györgyi Albert
 
 
      Az Európai Unió oktatással kapcsolatos szakpolitikáinak alapkövei:
      "Az Európai Uniónak és az uniós országoknak tiszteletben kell tartaniuk és védelmezniük kell a gyermekek jogait, és elő kell mozdítaniuk e jogok érvényre jutását. Az EU minden olyan szakpolitikáját, amely hatással van a gyermekekre, úgy kell kidolgozni, hogy az összhangban álljon a gyermek mindenek felett álló érdekével."
      "Az EU országai önállóan alakítják ki és működtetik oktatási rendszereiket, a Bizottság csak támogatja őket ezen a téren. Az uniós intézmény együttműködési fórumot kínál a tagországoknak, és azon van, hogy a nemzeti oktatáspolitikák minél koherensebbek legyenek egymással. A Bizottság számos olyan kezdeményezést finanszíroz, amely az oktatást támogatja Európában - köztük azokat, amelyek arra irányulnak, hogy a külföldön szerzett képesítéseket más tagországokban is elismerjék, vagy amelyek a bevált módszerek minél szélesebb körben való terjesztését célozzák."
      Iskolapolitika: "A Bizottság az oktatásügy terén elért haladásról készült tagállami felmérések és az EU egészére vonatkozó kompetenciacélok felhasználásával igyekszik biztosítani, hogy minden európai kisiskolás és diák minőségi oktatásban részesüljön."
      Szakoktatás és szakképzés: "A Bizottság arra törekszik, hogy javuljon a tanítás színvonala a képzési intézményekben, ösztönzi a mobilitást, és biztosítani kívánja, hogy az oktatási programok tükrözzék a munkaerő-piaci szükségleteket."
      Felsőoktatás: "A Bizottság feltett szándéka, hogy növelje a hallgatói mobilitást, megteremtse a nemzetközi együttműködés alapjait a különböző tagországok egyetemei között, és biztosítsa a tanulmányi kreditek és képesítések kölcsönös elismerését az EU-ban."
      Felnőttkori tanulás: "A Bizottság a munkanélküliség visszaszorítása és a tevékeny polgári szerepvállalás előmozdítása érdekében nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a felnőttek szakmai pályafutásuk során bármikor szert tehessenek új készségekre és ismeretekre, és javíthassák szakmai kilátásaikat, elhelyezkedési esélyeiket."
      Nemzetközi együttműködés: "A Bizottság el szeretné érni, hogy az EU kiválósági központtá lépjen elő az oktatásügy terén, és támogatja az EU partnerországait arra irányuló törekvésükben, hogy javuljanak oktatási és képzési rendszereik." (Európai Bizottság)
      Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT - European Institute of Innovation and Technology), független szervezet, amelynek célja, hogy a vállalkozói tehetség ápolásával és az új ötletek támogatásával növelje Európa innovációs képességét; hogy növelje Európa versenyképességét, fenntartható gazdasági növekedését és munkahelyteremtését a vezető üzleti, oktatási és kutatási szervezetek közötti együttműködés előmozdításával és megerősítésével; hogy megerősítse az innovációt és a vállalkozói szellemet Európában azáltal, hogy környezetet teremt a kreatív és innovatív gondolatok számára.
      EIT projektek:
      EIT Label - kiváló oktatási programok megjelölése,
      EIT QALE - minőségbiztosítási és tanulásfejlesztő rendszer,
      EIT online kurzusok,
      EIT a digitális oktatásért.
      Az Európai Ügynökség a Sajátos Nevelési Igényű Tanulókért és az Inkluzív Oktatásért (EASNIE - European Agency for Special Needs and Inclusive Education), független szervezet, amely a sajátos nevelési igény és a befogadó oktatás-nevelés területén nyújt együttműködési platformot 31 országból álló tagságának. A szervezet célja javítani a fogyatékossággal élő és/vagy sajátos nevelési igényű tanulókat érintő oktatáspolitikát és gyakorlatot.
      Magyarország 2006-ban csatlakozott a szervezethez.
      A szervezet tevékenységi területei és javaslatainak elérhetősége:
      inkluzív oktatási statisztikák,
      tanári továbbképzés az inkluzív oktatásért (TPL4I - Teacher Professional Learning for Inclusion),
      iskolai kudarcok megelőzése (PSF - Preventing School Failure),
      a speciális ellátás szerepének megváltozása (CROSP - Changing Role of Specialist Provision),
      a befogadó iskolavezetés támogatása (SISL - Supporting Inclusive School Leadership),
      tagországok oktatáspolitikájának felülvizsgálata és elemzése (CPRA - Country Policy Review and Analysis),
      oktatási rendszerek finanszírozás-politikája (FPIES - Financing Policies for Inclusive Education Systems),
      inkluzív kisgyermekkori oktatás (IECE - Inclusive Early Childhood Education),
      az inkluzív oktatás finanszírozása,
      az összes tanuló teljesítményének növelése inkluzív oktatással,
      IKT az információhoz való hozzáféréshez (ICT4IAL -ICT for Information Accessibility in Learning),
      IKT a befogadásért (ICT4I - ICT for Inclusion),
      az inkluzív oktatás támogatásának megszervezése,
      az eredményesség növelése minden tanuló számára (RA4AL - Raising Achievement for all Learners),
      szakképzés: politika és gyakorlat a sajátos nevelési igényű oktatás területén,
      az inkluzív oktatáspolitika megvalósításának feltérképezése (MIPIE - Mapping the Implementation of Policy for Inclusive Education),
      hozzáférhető információszolgáltatás az egész életen át tartó tanuláshoz,
      tanárképzés a befogadó oktatásért (TE4I - Teacher Education for Inclusion),
      multikulturális sokszínűség és sajátos nevelési igényű oktatás,
      inkluzív értékelés,
      az inkluzív oktatás indikátorai,
      információk a magyarországi helyzetről.
      Az Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA - Education, Audiovisual and Culture Executive Agency) végrehajtóként működik az oktatás, a képzés, az ifjúság, a sport, a kultúra, az állampolgárság és a humanitárius segítségnyújtás területén. Az EACEA oktatási, kulturális, állampolgári nevelési és ifjúságtámogató EU projektek finanszírozásának kezelését végzi.
      Az EACEA működteti az Eurydice hálózatot, amely bemutatja és összehasonlítja a tagállamok oktatási rendszereinek szerveződését és működését.
      Az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ (Cedefop - European Centre for the Development Vocational Training) az EU egyik decentralizált ügynöksége. Az 1975-ben alapított és 1995 óta Görögországban működő Cedefop támogatja az európai szakoktatási és szakképzési (VET) politikák fejlesztését és hozzájárul azok végrehajtásához. Az ügynökség segíti az Európai Bizottságot, az EU tagállamait és a szociális partnereket a megfelelő európai szakképzési politikák kidolgozásában.
      Cedefop: segítség a megfelelő szakpolitikák kidolgozásában a megfelelő készségek biztosítása érdekében.
      A Cedefop a következő témákban végez kutatásokat, felméréseket és tájékoztató munkát:
      az oktatáspolitikák elemzése,
      az egész életen át tartó tanulás fejlesztése,
      készségigények azonosítása,
      a képesítések megértése.
      Az Európai Oktatáskutató Szövetség (EERA - European Educational Research Association) célja a magas színvonalú oktatási kutatások további ösztönzése, segítése az oktatás és a társadalom érdekében.
      Az EERA tagság több mint 40 nemzeti és regionális oktatáskutató egyesületből áll Európa minden részéből. (A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete 2011-től működik az EERA tagjaként.)
      Az EERA állandó éves konferenciája, az Oktatáskutatók Európai Konferenciája (ECER – European Conference on Educational Research), amelynek célja egy befogadó platform létrehozása magas színvonalú oktatási kutatások megindításához, beszámolóikhoz, megvitatásukhoz és népszerűsítésükhöz, amely segít felismerni a tágabb, nemzetközi összefüggéseket, társadalmi, kulturális és politikai hasonlóságokat és különbségeket.
      EERA projektek:
      Európai oktatási minőség indikátorok (EERQI - European Educational Quality Indicators),
      Oktatáskutatási Világszövetség (WERA - World Education Research Association),
      Európai Oktatáskutatási Folyóirat (EERJ - European Educational Research Journal).
      Az Európai Oktatásfejlesztési és Kutatási Intézmények Konzorciuma (CIDREE - Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe) egy intézményi hálózat, amely felelős vagy hozzájárul a regionális vagy országos oktatási rendszerek minőségéhez. A tagok az országuk vezető szervezetei, akik oktatáspolitikai tanácsokat nyújtanak az oktatási minisztereknek az oktatás legfontosabb kérdéseivel kapcsolatban.
      A CIDREE találkozók, projektek és tanulmányutak a személyes találkozás lehetőségét nyújtják a különböző országok oktatásfejlesztő intézményeinek tantervfejlesztői, oktatáskutatói és tantárgyszakértői számára.
      CIDREE projektek:
      nemzeti oktatási jelentések, 2017,
      tanulásértékelés, 2013 (AfL - Assessment for Learning),
      oktatófilmek fejlesztése, tervezése és értékelése, 2013,
      hatékony tanulásértékelés, 2012,
      tantervjavaslat kivételes képességű tanulóknak, 2010.
      Az Innovatív Egyetemek Európai Konzorciuma (ECIU - European Consortium of Innovative Universities), olyan egyetemek hálózata, amelyeket egyesít a közös meggyőződés és elkötelezettség a hallgatóik számára biztosított innovációközpontú kultúra iránt, és az innovációkatalizátor szerepének vállalása az üzleti életben és a társadalom egészében.
 

 
Lap eleje
017 - Európai alkotmány     HA főoldal     CsOM főoldal     000 - Tartalom     019 - Európai ajánlások