Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
18. Teljes differenciálás javaslat
1 tanuló - 1 tanár
Kis csoport - 1 tanár
Intelligens oktató rendszerek
1 tanuló - 1 tanár
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      "...a differenciálás lényege az egyéni képesség-, fejlettségi szint és a személyiségi tulajdonságok eltéréseihez igazodó fejlesztő eljárási módok érvényesítése az oktatás folyamatában." (Meggyesné-Nagyné, 2013)
      A differenciálás főbb területei:
      1. Az időbeli differenciálás azt jelenti, hogy a tanulók a saját tempójukban haladnak, és jó esetben addig nem lépnek tovább, amíg meg nem történik a teljes megértés.
      2. A tartalmi differenciálás azt jelenti, hogy a tanulók érdeklődésük szerint választanak tartalmat (és ezen belül témát).
      3. Az oktatási módszer szerinti differenciálás azt jelenti, hogy minden tanuló a számára legjobb eredményt nyújtó tanítási/tanulási módszerrel tanulhat.
      Az "1 tanuló - 1 tanár" tanulási/tanítási szervezési mód lehetővé teszi a teljes differenciálást minden téren, a fentieken kívül még biztosítja a tanulási környezet, a tanulási időszak, a tanulási "órák" hosszának és elrendezésének megválasztását is. Tehát az ismeretátadás és készségfejlesztés szempontjából tökéletes, de mint tudjuk nevelési szempontból vannak hátrányai.
      Az "1 tanuló - 1 tanár" rendszer nem teszi lehetővé a közösségi szerep tanulását; a társakkal való közös munka, a társakhoz való alkalmazkodás, a demokratikus döntés, stb. megismerését, tanulását.
      Ez, költséges volta miatt mindig, tehát manapság is a magas jövedelmű családokra lehet jellemző, a közoktatásban csak különleges esetekben és nem teljes időtartamban fordulhat elő (egyéni fejlesztés).

Hajnal Anna - 2019.12.14.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Kis csoport - 1 tanár
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      A kis csoportos oktatás, amikor 3-5 tanuló jut egy tanárra, a nevelési célok elérése szempontjából előnyös, de csak korlátozott differenciálást tesz lehetővé, mivel a tanár ideje megoszlik a tanulók között és a csoport minden tagjának általában egy helyen - a tanár közelében - kell tartózkodnia. Vagyis az ismeretátadás és készségfejlesztés szempontjából nem optimális, kevésbé adaptív és kevésbé hatékony (minden tanuló hosszabb idő alatt sajátítja el ugyanazt a szintet, amit az "1 tanuló - 1 tanár" rendszerben gyorsabban elérhetne). Sajnos nagyon drága is, egy osztálynak nem 1-2, hanem 6-8 tanárra volna szüksége.
      Vannak olyan esetek, amikor - komoly költsége ellenére - a kis csoportos oktatás a leghatékonyabb módszer. Például az idegen nyelvű beszéd gyakorlása (ami nehezen számítógépesíthető) esetén megéri alkalmazni.

Hajnal Anna - 2019.12.14.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>
Intelligens oktató rendszerek
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
      A számítástechnika mai fejlettsége lehetővé teszi, hogy szinte az összes kulcskompetencia és műveltségi tartalom oktatása intelligens (adaptív) oktató programokkal (ITS - Intelligent Tutoring System), hibrid (online és tantermi) oktatási környezetben történjen, ami teljes időbeli, módszerbeli differenciálást és erős tartalmi differenciálást jelenthet. Az oktatási környezet természetesen általában nem megválasztható, de a tanulási időszak, a tanulási "órák" hossza és elrendezése igen.
      Az ilyen számítógépes oktatás (hibrid környezet) lehetővé teszi a játékos-szemléltető-cselekedtető tanulást; ez nem csupán egy oktató programot jelent, hanem inkább egy intelligens virtuális tanár és egy gazdagon felszerelt szaktanterem együttesét, ahol a kézzel fogható oktatási eszközök alkalmazását a virtuális tanár irányítja.
      Ez a környezet tehermentesíti a szaktanárokat, akik így főleg a különleges esetekkel: a különleges problémákkal, a felzárkóztatással és a tehetséggondozással foglalkozhatnak. A teljes differenciálás miatt együtt járhatnak iskolába a különböző adottságú, különböző szinten levő gyermekek, így csökken az oktatási rendszer szelektivitása, megvalósítható a tényleges komprehenzív iskola, ami a nevelési célok szempontjából mindenképpen előnyös. Valamint, az ismeret és készségátadás szempontjából teljesen átjárhatóvá válnak az iskolák, "mindegy" hol folytatódnak a tanulmányok, a számítógép tudja, hogy hol tart az adott tanuló. Így kevesebb gondot okoz egy betegség miatti kiesés is, hiszen részlegesen otthon is folytatható a tanulás (az intelligens rendszer "tudja", hogy a diák nem a szaktanteremben van, így olyan feladatokat ad, amelyekhez nem szükségesek különleges oktatási eszközök).
      Természetesen ehhez az oktatási rendszer teljes átszervezése szükséges. Az iskolában töltött idő 50-60%-a egyéni számítógépes oktatással telne, a fennmaradó időben játék, testmozgás, művészetek és alkotó tevékenységek folynának; egyéni és csoportos formában, szintén időben és érdeklődés szerint differenciáltan. Ez utóbbiak biztosítják a közösségi nevelést, mint elengedhetetlen tényezőt.

Hajnal Anna - 2019.12.14.
<< Előző oldal   LAP ELEJE   FŐOLDAL   Következő oldal >>