Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd... | |||
|
|||
Tanító- és tanárképzés javítása | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
Tanítóképzés Milyen tanítókra van szükség(e a gyermekeknek)? Mi a tanítók (a kisgyermek nevelők) legfőbb feladata? Nem az oktatás, hanem az óvodapedagógusokhoz hasonlóan, a rábízott kisközösség érzelmi biztonságának megteremtése. El kell érnie, hogy minden gyerek szeressen iskolába járni! (Ne gondoljuk, hogy ez könnyebb feladat, mint amit egy szaktanárnak kell elvégeznie!) Ehhez személyiségbeli megfelelőség is szükséges, sőt ez sokkal fontosabb, mint az intellektuális kiválóság. A tanítóképzésnek ezen elv alapján kell válogatnia a tanulóit, a nevelési munka begyakorlására legalább akkora hangsúlyt kell szánnia, mint az oktatási feladatok tanítására. (A jó tanító "tulajdonságait" a szakirodalom részletesen bemutatja, de úgy tűnik, hogy a képzésükben mégsem ezeken van a hangsúly. Pl. Falus Iván: A pedagógus (ebben: Didaktika - Elméleti alapok a tanítás tanulásához), 2003.) Nem érthetünk egyet azzal, hogy a jó tanítónak feltétlenül magabiztos idegennyelv-tudással kell rendelkeznie, ugyanis, ha nem gyakorolja munkája során a nyelvet, hamarosan leépül ezen képzettsége. Bizonyosan szükség volna, illetve nagyon előnyös volna, ha a tanító párok közül legalább az egyiküknek lenne társalgási szintű angol nyelvtudása és képessége a nyelvhez szoktatás elindításához, de nem minden tanítónak elemi szükséglet a nyelvhasználat híján hamarosan úgyis felejtésre kerülő nyelvtudás. (A nyelvtudás mindenképpen nagyon jó, de csak másodlagos a tanítási feladatok mellett. Hogy ne veszítsünk el sok kiváló, tanítói munkára ideális személyiséget, talán célszerű lenne a tanítói képzettséget két részre bontani: tanítóra és nyelvszakos tanítóra, erősen eltérő idegen nyelvi követelményekkel, akár a tanítói szakon csak szabadon választható vagy alapszintű nyelvtanulással.) Természetesen, ha minden "pszichológiailag" alkalmas tanítójelölt magas szintű nyelvtudást akar szerezni, annak sem lenne akadálya. Sajnos inkább attól van félnivalónk, hogy túl kevés a tanítónak igazán megfelelő jelentkező... Ha megfelelő a tanítók kiválasztása, képzése, akkor igazi sikerekre számíthatnak pályájuk során, mindenfelől (gyermekek, szülők, munkaadó) elismerésben részesülnek, érzik, hogy van értelme a munkájuknak és nagy szükség van rájuk. Tanárképzés Talán kimondhatjuk, hogy a magyar tanárképzésből kikerülő tanárok szaktárgyi tudása átlagosan JÓ, de azt biztosan tudjuk, hogy az oktatási színvonaluk átlagosan csak KÖZEPES, illetve a nevelési eredményességük és példamutatásuk átlagosan csak ELÉGSÉGES. Sajnos azt kell mondanunk, hogy az erőforrásokat, a súlyozást a szaktárgyakról és a nyelvtanulásról át kell csoportosítani a tanítási és nevelési gyakorlatra, a viselkedésre, a példamutatásra, a problémamegoldásra. Talán itt az ideje a személyiségtesztes felvételiknek? Tudjuk, hogy a várható alacsony jövedelem és rossz kilátások miatt az igazán jó képességűek már csak ritkán jelentkeznek tanárnak és ezen belül a férfi jelentkezők száma is egyre csökken. Reméljük, hogy a jövőben ez megváltozhat, egyre több megfelelő személyiségű és jó képességű fiatal választja ezt a pályát! (Ebben próbál segíteni ez az oldal is.) Ha minden szülő látja, hogy a gyermekei tanára "milyen jó" és "milyen rendes", akkor a közvélekedés, vagyis az erkölcsi megbecsülés is javulni fog, ami nagy öröm a tanároknak, de még nagyobb haszon a társadalomnak. Hajnal Anna - 2018.10.27. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> | |||
Leterheltség csökkentése | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
Az oktatás átszervezése, a számítógépes online oktatás (oktató programok, automatikus számonkérés és javítás) előretörése nagyban tehermentesítheti a tanárokat. (Így több idő juthat a felzárkóztatásra és tehetséggondozásra.) Az összes ismeret és szinte az összes készség oktatható számítógéppel, akár tanárok nélkül is. Ahogyan az átszervezés előrehaladtával ez minél inkább megvalósul, annál kevesebb terhelést jelent majd az oktatás a tanároknak. A tanári szerep átalakul irányító szereppé, illetve főleg a "különleges bánásmódot igénylő gyermekek" 1 tanuló - 1 tanár jellegű direkt felzárkóztatását és tehetséggondozását fogja jelenteni. A tanárok - de bárki, aki tartott már előadást közönség előtt - tudják, hogy egy alapos felkészülés sokkal nagyobb munka és sokkal tovább is tart, mint maga a tanítási óra. Mivel erre nincs idő (vagy belső késztetés), így sokan csak rögtönöznek óráikon, csupán végigkövetik a tankönyvet, amivel érdektelenné válnak a tanulók, sikertelenné az oktatás. A hagyományos iskolában (a direkt oktatásban) két párhuzamos lépésre van szükség a megfelelő oktatási színvonal eléréséhez: 1. a leterheltség csökkentésére (a szaktanároknak maximum heti 20 felkészülést igénylő tanóra, ami alapos felkészüléssel még éppen beleférhet a heti 40 órás munkaidőbe), 2. folyamatos óraellenőrzésre (videokamerás felvétel vagy online közvetítés zárt közösségnek), hiszen tudjuk, hogy idegen és ismeretlen közösség előtti munkánál sokkal nagyobb követelményeket támasztunk magunkkal szemben. A leterheltség csökkentésével elérhető általánosan "magas színvonalú" munka tovább növeli a pedagógusok megbecsülését, munkájuk elismertségét. Hajnal Anna - 2018.10.27. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> | |||
Fizetés növelése | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
A pedagógusok alsó bérkorlátját az aktuális minimálbérből kell számítani (nem egy jogszabályban előírt fix összegként kell megállapítani), hogy a reálértékük évről évre közel azonos maradjon. (Most, 2020. májusában: • a minimálbér (betanított munka): bruttó 161.000,-Ft; • a garantált bérminimum (középfokú végzettség): bruttó 210.600,-Ft; • egy 5 éve tanító általános iskolai tanító (főiskolával) bére: bruttó 219.240,-Ft; • egy 5 éve tanító általános iskolai tanár (egyetemmel) bére: bruttó 243.600,-Ft; • egy 5 éves gyakorlattal rendelkező ügyes hegesztő bére: bruttó ~400.000,-Ft.) Egy 5 éves gyakorlattal rendelkező tanár nem kereshet kevesebbet a minimálbér kétszeresénél! Különben a jó képességű tanulók nem fogják a tanári pályát választani. Az iskoláknak (igazgatóknak, fenntartóknak) pénzügyi lehetőséget kell adni a pedagógussal való béralkura (a versenyszférához hasonlóan), amely alapvető követelmény a pedagógusi színvonal magasan tartásához. (Akármilyen jó is a tanárképzés, a pedagógusok között lesznek különbségek.) A jó pedagógusokat magasabb fizetés reményével "meg lehet szerezni", amivel azután nő az iskola színvonala és elismertsége. Amivel nő a pedagógusi pálya színvonala és elismertsége is. Hajnal Anna - 2018.10.27. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> |