Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd... | |||
|
|||
Értékelés helyett eredmény követés | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
A számítógépes oktatással minden tanulónál megvalósítható (a programozott oktatáshoz hasonlóan - az egyénenkénti differenciált haladási sebesség jóvoltából) a teljes elsajátítás, amikor a tanulók csak a megfelelő megértés után haladhatnak tovább a következő ismeretrész oktatásához. Így mindenki mindig mindenre 5-öst kap, csak nem azonos eltelt idő után. Van aki gyorsabban, van aki lassabban jut el egy bizonyos dolog megértéséig. Vagyis az érdemjegyes értékelés értelmét veszti, helyette azt szükséges nyilvántartani, hogy a gyermekek hol tartanak az anyagrészben, például százalékos formában: a 100% azt jelentheti, hogy az adott témában kötelező részt teljesen megértették, így a 100% fölötti érték azt jelzi, hogy önkéntes alapon további készségek és ismeretek kerültek elsajátításra. Természetesen minden tanulónál van egy határ, amikor az elsajátítandó ismeretek és készségek már olyan nehezek, hogy képtelen tovább haladni, illetve viszonylag hosszú (előre meghatározott) időtartam alatt sem jut el a megértésig. Ez a határ, illetve a határ alatti még teljesített "szint" feleltethető meg a "végzettségnek": pl. általános, középfokú, felsőfokú... ami automatikusan előáll és igazolódik az oktató program által (és ami az egyén döntése alapján további munkával, esetleg az átlagosnál hosszabb idő alatt, természetesen tovább növelhető, illetve megpróbálható a növelése). 1968. Burrhus F. Skinner A tanulás technológiája című könyvéből: "Az osztályzat értelme is megváltozik. A hagyományos gyakorlatban a 3-as osztályzat azt jelenti, hogy a tanulónak felületes ismeretei vannak a tárgy egészéről. Ha azonban a gépi oktatás minden szakaszban teljes elsajátítást biztosít, akkor az osztályzat csak azt mutathatja meg, hogy a tanuló meddig jutott el. A 3-as osztályzat például azt jelentheti, hogy a tudnivalók felét tanulta meg. Ha elég időt kap, eljuthat az 5-ös osztályzatig. Minthogy ennek tovább már nincs motiváló hatása, ez helyénvaló is. Aki gyorsan tanul, közben más tárgyakból is megszerezheti az 5-ös osztályzatot." (Az amerikai - betűkkel jelölt - osztályzatok az érthetőség kedvéért a magyar számjegyes osztályzatokra vannak cserélve.) Hajnal Anna - 2019.12.14. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> | |||
Szöveges értékelés | |||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
"Az osztályozásban rejlő problémák miatt, de főként az ún. gyermekközpontú tanítás elvének érvényesítése érdekében sokféle kísérlet történt és történik az osztályozás nélküli értékelés gyakorlatának megvalósítására. A szóbeli és az írásbeli szöveges értékelés szerepe kerül előtérbe például Dániában, Norvégiában, Svédországban, Olaszországban, a különböző reformpedagógiai iskolákban (Waldorfiskolák, Peter Petersen iskolái), néhány egyedi, sajátos pedagógiai megközelítésben (például Winkler Márta Kincskereső Iskolájában, a projektoktatásban), különböző iskolakísérletekben, napjainkban az iskolakezdésben. (Czike, 2001; M. Nádasi, 1993; Zágonné, 2001)" "A szöveges értékelés csak akkor tölti be pozitív szerepét, ha a tanulók és a szülők számára is érthető, nyelvileg differenciált, személyre szabott, ha a pozitív és a negatív jelenségekre úgy mutat rá az értékelő, hogy egyértelmű a segítő szándék. Az értékelésnek e módjával kapcsolatban leggyakrabban hangoztatott ellenérvek: időigényes; sablonos, nehéz minden egyes tanulóra szabni, differenciált nyelvi megoldásokat találni; szubjektív; nem küszöböli ki az előítéletek, a tanulói sémák negatív hatását." (Golnhofer, 2003 ebben: Falus, 2003) "A szöveges értékelés típusai: • Szabad, előzetesen meghatározott szempontok nélküli szöveges értékelés = "esszéisztikus". • Előre meghatározott, nyomtatott skála szerinti értékelés = "aláhúzásos". • Előzetes szempontok alapján, szabadon fogalmazott szöveg = "mondatbankos"." (Gaál, 2015) A mondatbankos szöveges értékelést az oktató programok automatikusan is létre tudják hozni a tanuló által elért eredmények alapján (kiváló minőségben és objektíven), így a szöveges értékelés nehéz és időigényes feladata nem a tanárt terheli. Egy oktató program lehetővé teszi a gyermekek szöveges értékelésének heti-havi-évi megküldését a szülőknek, tovább tehermentesítve a tanárokat. (Az oktató programok helyettesíthetik a számonkérést és értékelést is, automatikusan kiadva a "TELJESÍTVE" igazolást, ha a tanulók sikeresen teljesítették a követelményeket, akár egy írásbeli érettségi esetében is.) Hajnal Anna - 2019.12.14. |
|||
<< Előző oldal LAP ELEJE FŐOLDAL Következő oldal >> |