Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd... | |||||
|
|||||
EGYIK SZÉLSŐSÉG képviselői |
ARANY KÖZÉPÚT képviselői |
MÁSIK SZÉLSŐSÉG képviselői |
|||
Helyettesítheti egy számítógép program a tanárokat? | |||||
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
...SZÓLJ HOZZÁ! vita@hajnalanna.hu |
|||
Nem. A tanár komplex tanító-nevelő munkája, amely emberi tapasztalaton, érzékenységen, empátián, kommunikációs gyakorlaton alapul, nem helyettesíthető a mai számítógépekkel, a mesterséges intelligencia mai szintjével. A mai mesterséges intelligenciáknak még korlátozottan van humorérzékük, nonverbális kommunikációjuk, szociális érzékenységük és példamutatási lehetőségük. "A számítógépeknek nincsenek érzéseik, így nem értik a tanulók érzéseit sem, a tanárok gondoskodnak a tanulókról és bátorítják is őket... A számítógépeknek nincs élettapasztalatuk, így a tanárokkal ellentétben nem tudnak beszélni az életről..." (WriteWork, 2004) Hajnal Anna - 2020.04.17. |
Részben. A tanulási idő könnyen felosztható ember és gép között. A "száraz" tudást, a "tudományos és technikai" készségeket a gép tanítja; a művészeteket, testmozgást, szociális készségeket a tanár. Mindenki azt, amiben jobb. Amit a gép is el tud végezni, azt felesleges egy "drága és gyarló" embernek csinálnia. "...a tanárok nagyon fontosak az ember formálásában, az erkölcsi értékek, a felelősség és életmód kialakításában. Míg a technológia, illetve a számítógépek szintén fontosak a különböző területek adekvát ismereteinek megszerzésében. Tehát mind a tanárok, mind a számítógépek fontosak mindannyiunk számára, hogy kielégíthessük igényeinket." (InformationQ, 2018) Hajnal Anna - 2020.04.17. |
Igen. A 2000 előtti negatív értékeléseket célszerű figyelmen kívül hagyni, mert azóta a számítógép használat, a számítógépes technológia, a szoftverfejlesztés, a multimédia és a mesterséges intelligencia hatalmas fejlődésen ment keresztül. "...vizsgálatunk általános eredménye az, hogy az ITS-ek (Intelligens oktató rendszerek) összesített eredményességben meghaladják a tanulmányunkban részt vevő összes többi tanulási módszert. Az értékelő elemzés megállapította, hogy az ITS alkalmazás eredményei lényegesen magasabbak a többi oktatási módhoz hasonlítva, kivéve az egyéni- és a kiscsoportos oktatás formáit, ahol a tanulási eredményekben mutatkozó különbség nem volt statisztikailag szignifikáns." (Ma-Adesope-Nesbit-Liu: Intelligent Tutoring Systems and Learning Outcomes: A Meta-Analysis, 2014) Látható, hogy a fejlett intelligens oktató programok eredményessége már régen utolérte az "1 tanuló - 1 tanár" direkt oktatás eredményességét. Ma már a közvetlen érzékelésen (tanulói aktivitás- és állapotszenzorok, mimika- és beszédfelismerés) alapuló intelligens oktató rendszerek kísérletei folynak, amelyek fejlett mesterséges intelligenciájuk segítségével akár a komplex viselkedést és kommunikációt igénylő nevelési feladatokban is helyettesíthetik majd a tanárokat, képernyőn generált virtuális emberi arc vagy akár valódi humanoid robotok formájában. (Érthetetlen, hogy a fenti kérdést sokan a "hagyományos" tanároknak teszik fel, akiknek nincs tapasztalatuk a számítógépes oktatásban, de még érthetetlenebb, hogy válaszaikra sokan döntő érvként tekintenek.) Hajnal Anna - 2020.04.17. |
|||
LAP ELEJE FŐOLDAL |