Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
A Hajnal Oktató Robot vitája
EGYIK SZÉLSŐSÉG
képviselői
ARANY KÖZÉPÚT
képviselői
MÁSIK SZÉLSŐSÉG
képviselői
Helyettesítheti egy számítógép program a tanárokat?
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
...SZÓLJ HOZZÁ!
vita@hajnalanna.hu
Nem.
      A tanár komplex tanító-nevelő munkája, amely emberi tapasztalaton, érzékenységen, empátián, kommunikációs gyakorlaton alapul, nem helyettesíthető a mai számítógépekkel, a mesterséges intelligencia mai szintjével. A mai mesterséges intelligenciáknak még korlátozottan van humorérzékük, nonverbális kommunikációjuk, szociális érzékenységük és példamutatási lehetőségük.
      "A számítógépeknek nincsenek érzéseik, így nem értik a tanulók érzéseit sem, a tanárok gondoskodnak a tanulókról és bátorítják is őket... A számítógépeknek nincs élettapasztalatuk, így a tanárokkal ellentétben nem tudnak beszélni az életről..." (WriteWork, 2004)
Hajnal Anna - 2020.04.17.
Részben.
      A tanulási idő könnyen felosztható ember és gép között. A "száraz" tudást, a "tudományos és technikai" készségeket a gép tanítja; a művészeteket, testmozgást, szociális készségeket a tanár. Mindenki azt, amiben jobb. Amit a gép is el tud végezni, azt felesleges egy "drága és gyarló" embernek csinálnia.
      "...a tanárok nagyon fontosak az ember formálásában, az erkölcsi értékek, a felelősség és életmód kialakításában. Míg a technológia, illetve a számítógépek szintén fontosak a különböző területek adekvát ismereteinek megszerzésében. Tehát mind a tanárok, mind a számítógépek fontosak mindannyiunk számára, hogy kielégíthessük igényeinket." (InformationQ, 2018)
Hajnal Anna - 2020.04.17.
Igen.
      A 2000 előtti negatív értékeléseket célszerű figyelmen kívül hagyni, mert azóta a számítógép használat, a számítógépes technológia, a szoftverfejlesztés, a multimédia és a mesterséges intelligencia hatalmas fejlődésen ment keresztül.
      "...vizsgálatunk általános eredménye az, hogy az ITS-ek (Intelligens oktató rendszerek) összesített eredményességben meghaladják a tanulmányunkban részt vevő összes többi tanulási módszert. Az értékelő elemzés megállapította, hogy az ITS alkalmazás eredményei lényegesen magasabbak a többi oktatási módhoz hasonlítva, kivéve az egyéni- és a kiscsoportos oktatás formáit, ahol a tanulási eredményekben mutatkozó különbség nem volt statisztikailag szignifikáns." (Ma-Adesope-Nesbit-Liu: Intelligent Tutoring Systems and Learning Outcomes: A Meta-Analysis, 2014)
      Látható, hogy a fejlett intelligens oktató programok eredményessége már régen utolérte az "1 tanuló - 1 tanár" direkt oktatás eredményességét. Ma már a közvetlen érzékelésen (tanulói aktivitás- és állapotszenzorok, mimika- és beszédfelismerés) alapuló intelligens oktató rendszerek kísérletei folynak, amelyek fejlett mesterséges intelligenciájuk segítségével akár a komplex viselkedést és kommunikációt igénylő nevelési feladatokban is helyettesíthetik majd a tanárokat, képernyőn generált virtuális emberi arc vagy akár valódi humanoid robotok formájában.
      (Érthetetlen, hogy a fenti kérdést sokan a "hagyományos" tanároknak teszik fel, akiknek nincs tapasztalatuk a számítógépes oktatásban, de még érthetetlenebb, hogy válaszaikra sokan döntő érvként tekintenek.)
Hajnal Anna - 2020.04.17.
LAP ELEJE   FŐOLDAL