Hajnal Anna oldala - Ha érdekel a jövőd...
Hajnal Oktató Robot
Frissítve: 2020.04.24.

      A Hajnal Oktató Robot egy online elérhető intelligens (adaptív és végletekig differenciáló) oktató és iskolamenedzsment rendszer, amely a Csanyteleki-féle Oktatási Modell hibrid oktatási környezetének része.
      A Hajnal Oktató Robot szolgáltatja:
      az összes szokásos LMS (Learning Management System - Tanulásszervező rendszer) képességet, kibővítve a kisgyermekkori neveléshez szükséges jellemzőkkel;
      korlátozott (olcsó, kis hardverigényű) ITS (Intelligent Tutoring System - Intelligens oktató rendszer) képességeket az óvodás kortól felnőtt korig való tanuláshoz.

      A Hajnal Oktató Robot ezekből adódóan biztosítja:
      az iskolaszervezési eszközöket (osztály szervezés, terem szervezés, tanári munka szervezése, azonosítókártyás "nyomkövetés", étkezés szervezés, költségelosztás...);
      a tantermi eszközök szervezését (szemléltető eszközök, "cselekedtető taneszközök", "játékok" rendelkezésre állásának nyomkövetése, kiosztása és visszavétele; állapotuk és utánrendelési igényük regisztrálása);
      az egyéni fejlődés nyomon követését (feladatvégzés adatainak regisztrálása, eredmények regisztrálása, összegzés, kivonat készítés);
      az automatikus értékelést és jelentést (automatikus szülői jelentések, egyéni jelentések, automatikus összegző jelentések készítése osztály és iskola szinten is; osztály továbblépési javaslatok megfogalmazása, "bizonyítvány" vagy "diploma" kiállítása);
      az eredménymérés hitelességét, vagyis tanári jelenléttel és azonosító eszközökkel biztosítja, hogy ténylegesen az egyén teljesítménye legyen a regisztrált eredmény (az online mérés és vizsgáztatás bizonytalanságainak elkerülése végett);
      a tananyag felbontását kötelező törzsanyagra (kulcskompetenciák, alapműveltség) és szabadon választható anyagokra;
      azt, hogy a törzsanyag elsajátítása mindenképpen megvalósuljon (ha az ITS ezt képtelen "önállóan" elérni, akkor "1 tanuló - 1 tanár" direkt oktatással, majd ismételt ITS eredményméréssel) - felzárkóztatás;
      azt, hogy a szabadon választható anyagok terén a tanulók az általuk kívánt mélységig, akár extrém mélységekig (a tudományos ismeretek határáig) juthassanak (ha az ITS képtelen teljesíteni a további kéréseket, akkor "1 tanuló - 1 tanár" direkt oktatással, szükség esetén külső tanárral, esetleg külső helyszíneken) - tehetséggondozás;
      azt, hogy az elsajátított tudás ne legyen "felületes", belátáson, megértésen alapuljon, a gyakorlatban felhasználható legyen;
      annak támogatását (feladatokkal, tesztekkel, taneszközökkel), hogy az elsajátított készségek (írás, olvasás, számolás...) megfelelő szintűek legyenek;
      a cselekvéses tanulást (fejlesztő eszközök, játékok kijelölésével és a végrehajtás dokumentálásával);
      a teljes differenciálást (tartalomban, időben és módszerben);
      az előismeretek tesztelését és a hiányosságok pótlását az összes "anyagrész" megkezdése előtt (ez biztosítja az ismeretek több mint elegendő számú ismétlését is);
      a tanulók folyamatos megerősítését (minden tudáselem megértése után);
      a tudáselemek és tesztek adaptív kiválasztását (a tanuló "előélete" alapján felépített tanulói modell - Learner Model vagy Student Model - alapján), a tanulási hatékonyság optimalizálásáért;
      a tanulók szabad választását tanulási "módszerek" adott csoportjából (cselekvéses megismerés, valós szemléltetés, oktatófilm, számítógépes játék, "hagyományos" oktatási anyag - mikor melyek állnak rendelkezésre);
      projektmunkák szervezését (feladatok felajánlása, a választott feladat végrehajtásának támogatása, eredmények dokumentálása és értékelése);
      csoportmunkák szervezését (csoporttagok kiválasztása, feladatok megfogalmazása, eredmények dokumentálása és értékelése);
      a tanítva tanulás lehetőségét (életkor függő tanítási feladatok kiosztásával, a hallgatóság megszervezésével, automatikus időpont- és teremfoglalással);
      egy beszédalapú virtuális tanár (Hajnal Anna) beszédalapú feladat ismertetését és értékelését;
      a virtuális tanár és virtuális (képzeletbeli) csoporttársak többfokozatú beszédalapú segítségét;
      a felhasználói felület megjelenési témáinak beállíthatóságát, változatosságát, illetve az automatikus adaptív témaválasztást;
      az automatikus feladatlap nyomtatást, ha a feladat írásbelisége azt igényli (a "megoldott" feladatlapot a felügyelő tanár digitalizálja vissza);
      az automatikus tanárhívást (eszközök kiadására és visszavételére, feladatok digitalizálásra, tanulási- és egyéb problémák esetére);
      az egyszerű hardver- és szoftverkörnyezetben való működést (rendszerigény: Full HD monitor, kompakt számítógép, billentyűzet, egér, EID kártyaolvasó, mikrofonos fejhallgató, operációs rendszer, böngésző, termenként: multifunkciós színes nyomtató);
      iskolán kívüli (otthoni, mobil) hozzáférés hiteles értékelés nélküli gyakorláshoz, illetve oktatási rendszeren kívüli hiteles értékelés nélküli önálló tanuláshoz vagy teszteléshez (a tesztelés lehet helyi hitelesítésű is - a megírás helyén a teszt igénylője felügyeli a hitelességet).

      A Hajnal Oktató Robot a kötelező és választható tananyagok zártságából (amely a hitelességet hivatott megőrizni) adódóan nem tartalmaz:
      közvetlen tartalomszerkesztési lehetőséget (a tartalomszerkesztésben közvetetten, bírálattal, hozzászólással vagy komplett anyagkidolgozással lehet részt vállalni, de módosítás vagy új tartalom csak többszálú lektorálás után kerülhet a rendszerbe);
      értékelés felülbírálati lehetőséget a felügyelő tanárok, szaktanárok vagy iskola igazgatók által.

      A fentiekből az is következik, hogy az intelligens oktató programmal való oktatás tehermentesíti a tanárokat (a "számítógépes tanulás" időtartamában, az alsó évfolyamok kivételével nincs szükség tanári jelenlétre, a felügyeletet pedagógiai asszisztensek látják el; az értékelési munkát szinte teljes egészében átveszi a számítógép), illetve erősen csökkenti a tankönyvigényt (a tananyagot a "program" tárolja és közvetíti, a gyakorló anyag az "órán" kerül nyomtatásra, igény szerinti mennyiségben).
      És végül, de nem utolsósorban, kiküszöbölésre kerülnek a tanári képességek különbségeiből adódó esélyegyenlőtlenségek. (Természetesen a jövőben sem következik majd be a szaktanárok kihagyása az oktatási folyamatból, hiszen szélsőséges esetekben (felzárkóztatás, tehetséggondozás) szükség van emberi támogatásra. Amely feladatok sokkal nagyobb kihívást - nem tömegoktatást, hanem színvonalas egyéni oktatást - jelentenek majd a tanároknak.)
      Hajnal Anna - 2020.04.24.
Kidolgozás alatt!
Próbafelület várható: 2021 januártól.
LAP ELEJE   FŐOLDAL
 
LAP ELEJE   FŐOLDAL